Vés al contingut
Catalunya Religió
escola
Foto: Pixabay.

Eloi Aran –CR El proper dilluns 2 d’octubre per la tarda s’inaugurarà a Barcelona l’activitat del congrés L’Església en l’Educació. Presència i compromís, una iniciativa de la Comissió Episcopal per a l’Educació i Cultura de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) que parteix de la proposta del papa Francesc sobre el Pacte Educatiu Global i del document “La identitat de l’escola catòlica per a una cultura del diàleg” de la Congregació per a l’Educació Catòlica.

En la presentació del congrés el passat 15 de juliol, Alfonso Carrasco, president de la comissió, apuntava com aquests documents i les noves iniciatives internacionals de renovació pedagògica subratllen “la necessitat de la participació de tots els actors socials –inclosos els poders polítics–, així com un compromís a favor d'una educació inclusiva i equitativa de qualitat”, de forma que hi ha “urgència d’ésser present en aquest camí i de continuar un diàleg on l'Església pugui fer la seva aportació específica als reptes i desafiaments de l'educació que es plantegen a les nostres pròpies institucions”.

Sobre els reptes i els objectius que entoma l’educació catòlica en relació al congrés, Raquel Pérez, tècnica de la comissió, en declaracions recents apuntava que “podem afirmar que els problemes de l'educació al segle XXI són més de caràcter antropològic que no pas pedagògic. (...) Enmig d'aquest complex moment històric, l'Església, i molt en particular els cristians, per la nostra presència al món, estem cridats a posar-nos al servei de les nostres societats i oferir una paraula d'esperança, de confiança, de tendresa. En definitiva, ser Evangeli per als nostres contemporanis, vivint amb coherència la identitat que ens sosté i ens obre als altres per generar una cultura del diàleg com convidava fa uns mesos el Dicasteri per a la Cultura i l'Educació a l'escola catòlica. Estem convençuts que l’experiència de fe pot ajudar a desenvolupar un humanisme ple.”

El congrés es planteja com un espai de reflexió i intercanvi a través d’un procés d’encontre i participació que s’inicia aquest mes d’octubre amb comunicacions agrupades segons diferents categories amb seus arreu de l’Estat Espanyol i clourà el 24 de febrer de 2024 a l’Auditori de la Fundació Pau VI i al Palau Municipal de Congressos de IFEMA, a Madrid. És en la primera d’aquestes jornades de comunicacions que Barcelona donarà el tret de sortida a l’activitat del congrés en la categoria “Educació no formal, voluntariat, temps lliure i d’altres projectes culturals”.

La participació dels bisbats amb seu a Catalunya

Des del divendres 15 de setembre es poden consultar ja quines han estat les comunicacions acceptades per a la primera fase participativa del congrés. En total hi ha 78 “paneles” (comunicacions), dels quals 9 provenen dels bisbats amb seu a Catalunya (11,5%); d’aquests, 8 han estat presentats per entitats adherides - o en diferents graus de correlació en diversos projectes - a la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), ja siguin de titularitat religiosa o diocesana.

Des de l’Escola Cristiana també es van fer arribar altres propostes de comunicacions que cobrien gairebé la totalitat de categories restants, entre les quals destacaven els webinars elaborats conjuntament amb el Secretariat Interdiocesà de Catequesi; el subgrup de recerca de la FECC amb la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport – Blanquerna sobre educació i evangelització a les escoles i les universitats a Catalunya; el Fòrum Marc Vilarassau de capellans amb atenció a les escoles cristianes; o el projecte intercongregacional i social per a la viabilitat de l’Escola Sant Josep de Gràcia a Barcelona.

Malgrat no arribar a la representació del 24% de les comunicacions que sí te l’Arxiprestat de Madrid, es pot afirmar que la participació de les delegacions d’ensenyament dels bisbats amb seu a Catalunya és notable i, més enllà del fet merament quantitatiu, la qualitat de les temàtiques tractades ofereix un ventall prou significatiu de la presència i el compromís de l’Església en l’Educació, també a Catalunya, que vol fer visible el congrés en l’àmbit estatal.

A semblança i en diàleg amb el congrés promogut per la CEE, una altra mostra a destacar de la transversalitat del mode de fer sinodal en l’àmbit educatiu eclesial que “ha vingut per quedar-se”, emmarcada en els bisbats de la Tarraconense, ha estat el procés de reflexió estratègica que en aquests darrers dos anys ha dut a terme la FECC - comptant amb trobades territorials arreu del territori entorn les temàtiques de la identitat, el lideratge pedagògic i la presència social -, que clourà amb la celebració del proper “Quòrum. Congrés de l’Escola Cristiana de Catalunya” el dijous 19 d’octubre a La Salle Bonanova, Barcelona.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.