Vés al contingut
Catalunya Religió
roda de premsa
Roda de premsa sobre la campanya "A casa, llegim en veu alta"

AINA ARGUETA -CR A final del curs passat es publicaven uns estudis en matèria de comprensió lectora que situaven els infants catalans a la cua de l’estat espanyol i d’Europa. Per contrarestar aquestes dades, la Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (CCAPAC) i la Fundació de l’Escola Cristiana de Catalunya (FECC) han ideat la campanya “A casa, llegim en veu alta”. La iniciativa busca la implicació de les famílies de l'alumnat, proposant llegir en veu alta quinze minuts al dia.

“Estem abandonant la lectura”, ha afirmat Mar Pla, presidenta de la CCAPAC, “els informes d’avaluació de l’entorn educatiu ressalten unes dades que ens preocupen”. Segons els últims estudis hi ha una relació directa entre els bons resultats acadèmics i l’hàbit de llegir a casa. “L’educació no és una cosa que hem de deixar només a les escoles, la responsabilitat és conjunta”, ha afegit Pla.

"no podem no estar atents al que està passant al nostre voltant”

Maria Gajas, professora de llengua catalana i literatura d’ESO de l’escola Vedruna Àngels, explica que els beneficis de la lectura en veu alta són molt evidents. A més de potenciar la comprensió lectora, el fet que sigui en veu alta “dona estructura i millora l’expressió oral”. Defensa que la lectura dona més pensament crític i enforteix les habilitats creatives en nens.

“Perquè hi hagi aprenentatge ha d’haver-hi vincle emocional i a casa això ja ho tenim fet”, ha raonat Gajas. “La lectura en veu alta és màgica i atrapa”, ha afirmat. L’objectiu seria que el cervell associï lectura amb benestar i també aprofitar l'ocasió per compatir una activitat familiar i crear oportunitats de diàleg i reflexió.

Segons els seus càlculs, si cada dia l’infant llegeix 15 minuts al dia dels 0 als 12 anys equival a un curs escolar més. “Tothom pot trobar 15 minuts, o hauria”, ha assegurat Gajas. “Davant dels resultats baixos que van sortir al final de curs de l’any passat, no podem no estar atents al que està passant al nostre voltant”.

La campanya inclou un apartat web dins la web de la CCAPAC amb recursos de lectura per a infants des dels 0 als 16 anys, així com propostes formatives i altres materials que s'aniran actualitzant durant el curs.

Llegir en la llengua materna

Mar Pla també s’ha referit a la importància de llegir en la llengua materna. “És bo que els alumnes llegeixin en la seva llengua materna perquè l’aprenentatge també és en la multiculturalitat”.

“Al final llegir en la teva llengua d’origen és com estar a casa”

La professora Gajas ha explicat que la biblioteca del Raval posseeix un catàleg molt ampli en llengues d’origen i que és habitual visitar-la amb l’alumnat. “Se’ls il·lumina la cara quan troben un llibre en la seva llengua”, ha relatat. “Al final llegir en la teva llengua d’origen és com estar a casa”, ha conclòs.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.