Vés al contingut
Per Pastoral Obrera de Catalunya .

Dissabte passat, 18 de maig, la JOC celebrà al barri de la Sagrera de Barcelona la seva Festa de l'Acció, dins la campanya "Transformem l'educació, posem-hi implicació". La jornada, que aplegà un bon nombre de joves, comptà amb la col·laboració de diverses entitats que incidiren en la importància de l'acció transformadora i finalitzà amb una batucada del grup "Los Chipirones" i amb la lectura del següent manifest:

Som Joc Nacional i de Catalunya i les Illes, i durant aquest curs hem estat treballant una campanya sobre l'educació, en la que hem creat el següent lema "Transformem l'educació, posem-hi implicació". A partir de l'anàlisi i l'estudi de les diferents realitats dels joves hem enumerat les injustícies i traves que trobem sobre l'educació i el sistema educatiu.

Els joves ens trobem amb multitud de problemes durant el nostre recorregut acadèmic. Part d'aquestes dificultats són organitzatives o polítiques. Per exemple, som una generació que acumula títols acadèmics que no ens asseguren treball. Una generació desinformada, a la qual no li han donat opcions i ha de decidir el seu futur laboral amb setze anys, moment vital en el qual l'alumne es troba amb una falta d'orientació professional que fa que es desconegui la importància de la nota mitjana durant el procés de l'ESO, entre altres qüestions.

A més, hi ha una gran necessitat de formació individualitzada. Ens falta un ensenyament que no sigui purament teòric, sinó adaptat als estudiants d'ESO i batxillerat, de manera que els alumnes amb necessitats especials no acabin trobant-se desmotivats o abandonant els estudis. A més, també necessitem una educació amb professionals preparats o formats per a assistir situacions del bullying i que puguin entendre les necessitats dels joves. Ha de reduir-se la ràtio d'alumnes per professors a les aules per a poder així tenir una educació més especialitzada.

D'altra banda, la nostra generació d'estudiants s'enfronta a dificultats econòmiques, com per exemple la inaccessibilitat de cara a la sol·licitud i concessió de beques o els preus elevats i abusius fins i tot en la formació pública.

Quan el nostre recorregut acadèmic ens força a fer pràctiques, ens trobem amb noves traves, fins i tot per a treballar per un preu irrisori. El fet de la nova normativa sobre les pràctiques, entorn de la cotització a la seguretat social dels alumnes, provoca que els centres rebutgin a alumnes perquè no poden permetre's donar-los d'alta o cotitzar per un treballador en pràctiques. A més, tal com funciona el sistema, els alumnes estan forçats a estudiar i treballar simultàniament, provocant que l'alumne no pugui gaudir de temps d'oci o descans, sense que molts dels centres d'estudis permetin això a causa dels horaris.

Tot això crea un gran malestar emocional que pot derivar en trastorns greus, sense que el sistema sanitari tingui les eines per oferir ajudes a causa de la falta de recursos.

Volem fer visibles totes aquelles situacions que viu la joventut vers l'educació, i la reivindicació dels nostres drets com a Classe Obrera. Vivim en una societat mercantilitzada on la falta de propostes públiques educatives propicien la pèrdua d'identitat i diversitat de la persona i marca uns rols de poder que ens encasellen.

També observem una desinformació general de les reivindicacions que hi ha als nostres entorns. Aquesta desinformació provoca un estat de passivitat vers les lluites que s'hi estan duent a terme, cosa que origina que molts i moltes joves visquem dins la nostra pròpia bombolla d'individualisme, tot perdent així el sentiment de col·lectiu i de pertinença a la Classe Obrera.

Passem la gran part de la nostra joventut estudiant, perdent temps d'oci i de socialització per poder aprovar aquell examen, o poder entrar a la carrera que volem. Aquest temps no el podrem recuperar i a més, moltes vegades no és suficient per tenir un sou i condicions dignes. Sovint acabem els estudis reglats sense tenir coneixements suficients per acomplir la nostra tasca professional.

Per tot plegat... REIVINDIQUEM:

  • Un accés a l’educació pública digna i de qualitat per a tots i totes les joves, independentment del nivell adquisitiu que tinguin.
  • Que es redueixi la ràtio d’alumnes per professor a les aules.
  • Un augment de la inversió en educació.
  • Orientació sobre el futur i sobre les opcions i oportunitats de l’educació post-obligatòria.
  • Que el sistema educatiu no deixi enrere ningú, que hi hagi diverses maneres d’avaluar les habilitats i fortaleses de cada un dels estudiants, que tingui en compte les diverses dimensions de la persona.
  • Les mateixes oportunitats per a tots els joves.
  • Posar mitjans perquè els alumnes puguin rebre una orientació laboral i acadèmica individualitzada i propera.
  • Tenir accés a psicòlegs i psicopedagogs en els centres d’estudi. Manca un reforç del sistema sanitari per a poder acompanyar la salut mental dels i les joves estudiants.
  • Reduir el preus abusius dels estudis superiors, perquè és completament discriminatori i exclou.
  • Que les entitats del barri s’uneixin i s’impliquin en la lluita i les reivindicacions, així com les famílies i els joves. Podem aconseguir moltes coses si treballem plegats!
  • Espais de relació per a joves que siguin dignes i concebuts fora del model consumista que pretén inculcar-nos la societat. Espais on tothom pugui realitzar-se de manera sana.
  • Un compromís per part de l'Administració perquè tothom pugui accedir a una educació efectiva, de qualitat, tendra i humanitzadora.
  • La fi de la segregació escolar. Com més diversitat tinguem a totes les aules, més coneixements i riquesa podrem compartir.
Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.