Vés al contingut
Catalunya Religió
catedra-7
Fotografia: Bisbat d'Urgell.

Per saber-ne més

Vídeo relacionat (Media)
Galeria d'imatges

Bisbat d'Urgell La nova edició de la Càtedra de Pensament Cristià s'ha celebrat aquest divendres, presidida pel bisbe d’Urgell Joan-Enric Vives, i amb l’assistència de més de 80 persones, entre els que hi han estat molts equips de pastoral de parròquies, laics compromesos, seglars interessants en aquesta temàtica, sacerdots, al Seminari Diocesà de la Seu d’Urgell. El tema d’enguany ha estat 'Intel·ligència Artificial: Llums i ombres', amb les ponències de la Rosa Maria Alsina, professora associada de La Salle; Ricard Mejía, secretari de la Facultat de Filosofia de l’Ateneu Universitari Sant Pacià; i Francesc Torralba, director de la Càtedra de Pensament Cristià i doctor en Filosofia i Teologia per la Universitat de Barcelona.

En la seva intervenció, durant el discurs de benvinguda l’arquebisbe i copríncep, Joan-Enric Vives, ha donat la benvinguda als assistents i ponents, destacant el recent pelegrinatge a Roma amb els seminaristes del Seminari Major Interdiocesà. En el marc del 750è aniversari de la mort de sant Tomàs d’Aquino, ha relaciona les “cuestiones Quodlibetales” amb el tema de la 21a Càtedra de Pensament Cristià: la Intel·ligència Artificial (IA), que és una realitat present en la vida quotidiana, malgrat el gran desconcert i analfabetisme que hi ha entorn seu.

Tot i que ha reconegut que la jornada no donarà un coneixement expert en la matèria, ha destacat la importància de prendre consciència i entendre aquesta nova realitat. Vives ha posat l’èmfasi en les “llums” de la IA, com s’ha vist durant la pandèmia del COovid-19 amb els avanços en vacunes i la lluita contra l’aïllament d’aquelles persones que o bé estaven hospitalitzades o bé familiars que no convivien en el mateix nucli familiar. No obstant això, ha cridat a la prudència, ja que, com tota tecnologia emergent, la IA té ombres tant tècniques com antropològiques, i és crucial que actuï de manera responsable i respectuosa amb els valors fonamentals.

En aquest sentit, l’arquebisbe ha citat els valors del missatge per la Jornada Mundial de la Pau 2024 del papa Francesc com a guia: “inclusió, transparència, seguretat, equitat, privacitat i responsabilitat”. Ha tancat la benvinguda destacant la necessitat d’establir organismes mundials que vetllin per la pau i tinguin capacitat d’agència per concretar una legislació que salvaguardi els drets humans fonamentals davant aquesta transformació.

Alsina ha demanat la creació d’organismes ètics i una regulació legislativa per supervisar la IA

Després de l’acte inaugural s'han ofert perspectives essencials sobre la intel·ligència artificial permetent una comprensió holística; no només des d’una perspectiva tecnològica, sinó també social i ètica.

'¿De què parlem quan parlem d’intel·ligència artificial? Estat de la qüestió', a càrrec de Rosa Maria Alsina, ha ofert una anàlisi aprofundida sobre els conceptes fonamentals i els últims desenvolupaments en el camp de la IA establint una base teòrica sòlida desglossant les diverses definicions de la IA i la seva evolució en el temps, els principals components i paradigmes, incloent-hi les xarxes neuronals, l’aprenentatge automàtic i l’aprenentatge profund. Alsina ha posat de manifest que els algorismes de la intel·ligència artificial (IA) no tenen consciència ni lliure albir, sinó que operen segons models de llenguatge i patrons apresos de les dades, distanciant-se notablement de la comprensió humana i del lliure albir.

Aquests algorismes, tot i les millores constants, no són conscients ni tenen pensament propi; simplement generen respostes basades en les dades amb què s’han entrenat. En resposta a la creixent preocupació ètica i social al voltant de la IA, destacada també pel papa Francesc i anomenada primer per l’arquebisbe, Alsina també ha demanat la creació d’organismes ètics i una regulació legislativa per supervisar-la i establir límits clars en relació amb la llibertat i la percepció de la realitat. Tot i això, reconeixent la importància de la IA per millorar la vida quotidiana, per Alsina és crucial entendre els seus límits i possibilitats per fomentar un ús responsable i això només es pot fer impulsant un diàleg públic ampli i una legislació que reconegui la seva potencialitat i marqui un camí cap a un ús més ètic i responsable de la tecnologia.

“Existeix una dimensió política en la producció i l’ús de l’anomenada IA”

Després d’una aturada, la Càtedra ha continuat amb la ponència de Ricard Mejía “'Implicacions socials, econòmiques i polítiques de la intel·ligència artificial' on ha parlat de la profunda transformació social i econòmica que han patit arrel de les noves tecnologies amb especial atenció a la IA. Per Mejía, cal prestar especial atenció a la IA ara que les noves generacions són nadius digitals que experimenten la seva socialització en l’àmbit virtual.

Respecte les conseqüències sociopolítiques de la IA per als sistemes polítics, i en especial al democràtic, Mejía ha exposat que la IA no és neutral sinó que té un caràcter ambivalent i polivalent doncs “existeix una dimensió política en la producció i l’ús de l’anomenada IA”, com diu el papa Francesc, pel que requereix d’un enfocament crític i el foment d’una consciencia i una formació ètica sobre el seu ús i també sobre aquells que són dissenyadors ja que d’això depèn els escenaris als que ens enfrontem. 

Cinc principis ètics basats en l'Evangeli

Després del dinar, Francesc Torralba ha seguit amb la darrera ponència: 'Ètica de la intel·ligència artificial a la llum de l’Evangeli' fent un discerniment ètic on els textos de l’Evangeli inspiren com hem d’abordar i afrontar la nova realitat que és la qüestió de la IA. En els darrers anys, ha explicat Torralba, ens trobem en una situació d’asincronia difícil de resoldre, on hi ha un desajust entre el ritme de desenvolupament tecnològic i el ritme de la reflexió ètica i de l’articulació jurídica en un marc legislatiu produint-se buits legals i situacions d’incertesa tan a nivell regional com a nivell global.

Davant d’aquesta situació, on la societat es polaritza entre tecnofòbics i tecnofílics, Torralba ha proposat una solució en que les noves tecnologies s’emmirallin en cinc principis ètics basats en l’Evangeli: equitat en la implementació i en els algoritmes per no generar discriminacions, han de servir i afavorir als grups més vulnerables, el seu ús ha de preservar la intimitat de les persones doncs és un dret fonamental, ha d’haver-hi transparència respecte els criteris que regulen els algoritmes, i han de ser veraces per a que puguem discernir la veritat de la mentida.

La jornada s'ha tancat amb un torn de diàleg i preguntes dels assistents i el resum-cloenda de l’arquebisbe agraint als ponents les seves propostes i aportacions i als presents l’assistència.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.