Sistach defensa “l’amor a Catalunya” dels cristians en la missa del Tricentenari [1]

(Jordi Llisterri-CR) Molt més concorreguda que altres anys, aquest matí s’ha celebrat a Santa Maria la missa pels patriotes catalans que organitza [2] des de fa més de cent anys la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat. El cardenal Lluís Martínez Sistach ha presidit l’Eucaristia i en l'homilia [3] ha reiterat el missatge habitual del magisteri dels bisbes catalans: el reconeixement de Catalunya com a nació –marcada profundament per les arrels cristianes– i l’autonomia dels cristians per decidir com s’articula políticament el fet nacional.
“Com a cristians ens refermem en la tradició ininterrompuda de fidelitat a Catalunya”. Per l’arquebisbe Sistach això “comporta estimar a totes les persones” però també “ens esulta fonamental per a nosaltres l’amor a Catalunya, com a part i forma de l’amor al proïsme”. Citant de nou el document Arrels Cristianes de Catalunya [4], ha reiterat el reconeixement de Catalunya com a nació, i per tant, subjecte de “l’aplicació de la doctrina del magisteri eclesial” sobre els drets dels pobles. I ha recordat que “es deixa als ciutadans decidir les aplicacions concretes d’aquesta doctrina social”. Sistach també ha emmarcat aquest compromís en la necessària presència dels cristians en el món i la “urgència de l’evangelització” i “la humanitat més fraternal i més justa" que reclama el papa Francesc.
En iniciar la missa, el cardenal Sistach l’ha presentat com un acte més de la commemoració dels 300 anys del 1714 i de l’aportació que hi poden fer els cristians. En l’acte, a més del director general d’Afers Religiosos, Enric Vendrell, també hi ha assistit el comissari pels actes del Tricentenari, Miquel Calçada.
El cardenal ha concelebrat amb una dotzena de capellans i dos diaques, entre ells el rector de Santa Maria del Mar, Salvador Pié [5]; el consiliari de la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat, el monjo Bernabé Dalmau; el rector de la Sagrada Família, Lluís Bonet; i el teòleg Xavier Morlans [6]. Després de la missa hi hagut una llarga estona de conversa amistosa entre els concelebrants.
Entre el públic també s’ha pogut veure altres clergues i religiosos, i cares conegudes com l’exconseller Joaquim Ferrer, president de la Lliga; l’actor Joan Pera; l’arquitecte Jordi Bonet; el físic i poeta David Jou; i el periodista Xavier Grasset.
La celebració d’aquest any l’han seguida més de mig miler de persones. En acabar la celebració, el temple ha continuat estant ben concorregut de samarretes grogues i vermelles dels participants de la Via Catalana que ja omplien el centre de Barcelona.