Salta al contenuto principale
Catalunya Religió

(Glòria Barrete –CR) La Fundació Escola Cristiana de Catalunya, junt amb l'Institut Borja de Bioètica - URL, ofereix del 5 al 7 de juliol una formació per a formadors sobre identitat de gènere a l'escola. Una proposta formativa que neix d'una necessitat social que les escoles es troben en el seu dia a dia i que en el cas de les escoles cristianes pot comportar entrar en conflcite amb els valors de la pròpia escola, els valors de la família de l'infant o els valors que es proposen al protocol del Departament d'Educació sobre el tema.

Eva Aguiló és la responsable pedagògica de la FECC i una de les formadores del curs. Aguiló afirma que el protocol existent al Departament d'Educació demana una aplicació dels passos "de seguida", i de vegades les escoles si valoren la persona i tot el que l'envolta "es troben certes contradiccions". La formació neix de la voluntat de la FECC "de buscar alguna cosa que es pogués adequar com a escola cristiana davant d'aquesta situació".

Ara, la formació que proposen al juliol no implica, en cap cas, cap protocol nou ni cap directriu concreta al respecte. "L'acolliment, l'apropament a la persona de manera respectuosa, això no ho perdrem mai", recorda Aguiló. "Aquest és un fet primordial a totes les escoles cristianes davant de qualsevol persona amb la situació de gènere que tingui", reconeix. No treu, però, que quan un veu el protocol del Departament pugui pensar "que és molt fred, molt asèptic".

La formació de la FECC vol revertir aquesta "tecnicitat i fredor" sobre el tema i "exposar altres mirades". Per això el programa de la formació té una mirada mèdica, una mirada antropològica i ètica, i una mirada filosòfica i cristiana. "Sempre acompanyarem i respectarem qualsevol situació i acompanyarem tant l'alumne, com la família, com el grup classe i el professorat", explica. Volen, però, tenir tota la informació possible al respecte, "perquè a l'hora de prendre decisions poguem saber amb cert criteri com ho fem".

Per fer-ho compten amb formadors de diverses àrees com David Lorenzo, Doctor en Humanitats i Ciències Socials i professor a l'Escola d'Infermeria Sant Joan de Déu; amb Francesc Torralba, qui dirigeix la Càtedra Ethos d'ètica aplicada a la URL; Margarita Bofarull, llicenciada en Medicina i Teologia, membre de la Pontifícia Acadèmia per la Vida i presidenta de l'Institut Borja de Bioètica-URL, i Eva Aguiló, responsable de l'àrea pedagògica de la FECC.

La formació està orientada a formadors. Cada escola té la seva realitat. "No és una formació que doni una pauta màgica o un protocol propi, perquè no". Sortint d'aquesta formació cada escola haurà de veure com aterrar això a l'aula i amb quina mirada. "Cal preguntar-se coses com si cal fer una tutoria per promoure que cadascú pensi quina identitat de gènere té o és? O treballem d'una altra manera?", recorda. Sempre, insisteix, "posant per davant, que sempre respectarem i acompanyarem la persona davant de la situació que tingui, la que sigui. I calen eines per fer això".

I malgrat l'escola ha de ser receptora i gestora de moltes situacions socials canviants, Aguiló reflexiona sobre que a l'escola, en molts temes, se li dona una força o responsabilitat que potser no hauria de tenir per ella mateixa. "Que si les vacunes, que si el flúor, que si la fruita, o la llet... un seguit de coses que sembla que hagin de passar per l'escola quan potser caldria promoure-ho o gestionar-ho des d'altres àmbits". Amb aquest tema també. "El que hem de fer com a escola és ser-hi, sempre, acompanyar i acceptar. A partir d'aquí, com escola, què treballem, com ho treballem, com ho veiem, com més informació tinguem i com més mirades sobre un tema, més ric i d'ajuda serà".

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.