Salta al contenuto principale
Catalunya Religió

Find out more

Arxius adjunts
Documento
Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR/Girona) Les escoles maristes engeguen un nou projecte educatiu amb el nom Maristes Xarxa Innovació. La proposta neix a l'empara de la província de l'Hermitage, però és Catalunya qui ha fet el primer pas. Aquest dimecres s'ha presentat a l'auditori del Palau de Congressos de Girona, davant de vuit-cents educadors dels col·legis maristes d'arreu del país.

Comencen així un període per repensar el mètode educatiu. Però també l'estructura dels equips, la relació alumne-docent, l'aula com a espai central, la co-docència o, fins i tot, el sentit de les etapes educatives. “No estem tancats a res” ha explicat el coordinador del projecte, Pep Buetas. Durant un any, un equip de mestres i professionals de l'educació han gestat la proposta i ara en presenten les bases que tenen com a objectiu millorar l'educació a casa nostra.

Integrar pastoral i món acadèmic

“Aquest projecte no tindria sentit si no servís per aprofundir en la nostra missió evangelitzadora” ha recordat també Buetas. Una missió que interconnecta els centres gràcies als equips de pastoral. Defensa l'èxit d'aquest model: “Maristes és un bon referent en pastoral juvenil per a l'Església catalana”.

Ho explica davant d'una lona que porta escri el lema 'per educar cal estimar'. Amb tot, Buetas és conscient que “moltes vegades s'ha dissociat la pastoral del món acadèmic” i per això considera que cal una major integració. “Molts educadors ja ho viuen així, però és cert que és una feina que hem de lligar més”.

ADN marista

“Som cridats a viure la nostra vocació educadora des de la innovació”, ha anunciat el nou provincial dels germans maristes, Pere Ferré. Una proposta de renovació que ha lligat a “la fidelitat als valors tradicionals” de la congregació.

En la mateixa línia Llorenç Claramunt, director de la Fundació Champagnat-Maristes Catalunya, ha parlat d'identitat marista. “Hem d'innovar però no hem d'inventar”, ha matisat. Claramunt ha recordat que el 2017 celebren el bicentenari de la fundació de l'Institut Marista i que en les seves arrels ja hi havia un tarannà innovador: “Vam néixer amb una idea innovadora”. En aquell moment, Marcel·lí Champagnat va apostar per un model educatiu diferent del d'aquella l'època.

Participació i co-creació

Durant un any les famílies, l'alumnat, els educadors i d'altres grups d'interès treballaran per formular un nou model educatiu comú per a totes les escoles maristes. “Volem que sigui un procés realment participatiu”, ha insistit Buetas. Neus Muñoz, sotsdirectora del Col·legi Maristes Champagnat de Badalona, també ho ha descrit com “un procés de co-creació”.

Per fer-ho tenen esbossada una plataforma en línia. I al segon trimestre celebraran una trobada presencial per seguir avançant. L'equip coordinador del projecte l'encapçala Buetas i està format per Josep Tort, sotsdirector de la Fundació Champagnat, i per Jordi Vicente, responsable de la pastoral dels maristes.

Durant l'acte han agraït l'assessorament d'institucions educatives properes. En concret, el públic ha dedicat un aplaudiment al pedagog Xavier Melgarejo, vinculat a Col·legi Claret, i a Lluís Ylla, de Jesuïtes Educació. Una complicitat que s'estenia amb el suport explicitat per Antoni Burgaya, secretari general de les Institucions Educatives de l'Escola Pia de Catalunya, i també per Modest Jou, director general de la FEDAC; dues congregacions implicaces també amb projectes de transformació educativa.

La confiança i el gust d'aprendre

L'acte va comptar amb la ponència 'Educar avui: entre la innovació i la utopia', de Ferran Ruiz Tarragó, expresident del Consell Escolar de Catalunya i antic alumne dels maristes. Tarragó va parlar de la confiança i de la relació entre les persones com a “patrimoni essencial de la institució educativa” i va desgranar les raons del malestar que viu avui el sector. I va concloure que “per innovar, el millor regal és desenvolupar en els alumnes la voluntat i el gust d'aprendre”.

El nou president del patronat de la Fundació Champagnat, Jaume Parés, va cloure la trobada amb una petició als equips educatius: “Tinguem cura dels infants i joves que ens són confiats, aquest projecte té sentit en ells i elles”.

Preparar “les condicions del canvi”

“L'any 2003, conscients dels reptes de l'educació del segle XXI, vam fer un impuls fort en el tema de la innovació” va explicar Claramunt. Així, de la mà d'Antoni Zabala, van traçar unes pautes i orientacions que són l'inici d'aquest camí.

“Ara es tracta de relligar el que hem anat treballant els darrers anys i mirar de fer un model aplicable a tota la xarxa”, va dir Claramunt. I va explicar com van analitzar les seves debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats. El resultat? La institució educativa dels maristes es veia forta en identitat i en interconnexió; i com a oportunitat destacava les ganes d'innovar. “Ja teníem un lema: 'Maristes Xarxa Innovació', ja podíem començar”, explicava amb un somriure el director de la Fundació.

El nou model s'hauria d'implementar el curs 2020-2021. Per això abans els cal definir aquest model, formar els professorat i preparar “les condicions del canvi”.

La jornada va comptar amb l’assistència de nombrosos representants institucionals i polítics. Entre d'altres, el secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Enric Puig; el vicepresident de la CCAPAC (Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya), Albert Alegre; el sotsdelegat del Govern central a Girona, Juan Manuel Sánchez-Bustamante; l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; l’adjunt al director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, Josep Fernández; així com de nombrosos representants i experts del sector educatiu català.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.