Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Aquesta setmana hem pogut veure el mateix papa Benet XVI utilitzant les noves tecnologies mòbils de la comunicació, més concretament l’hem vist “tuitejar” per primera vegada. Ho ha fet en l’acte d’inauguració de la nova pàgina web del Vaticà: “News.va”. Així, el papa Benet XVI va inaugurar el nou portal multimèdia d'internet del Vaticà, amb un missatge al Twiter, la primera vegada a la història que un papa, i que –per tant- aquest papa, utilitza aquest mitjà de comunicació. El text que va escriure el papa, en un missatge que havia de tenir menys de 140 caracters, deia així: “Estimats amics, acabo de llançar News.va. Alabat sigui nostre Senyor Jesucrist! Amb les meves oracions i benediccions. Benet XVI". (“Cari Amici: Ho appena dato l’avvio a ‘News.va’ Sia lodato Gesú Cristo! Con le mie preghiere e la mia benedizione. Benedictus XVI”). Un fet que només es pot comparar amb quan Pius XI, el 1931, va enviar en morse a través de la Ràdio Vaticana que li havia muntat Marconi un missatge en llatí que ara no recordo què deia.

Tot això es va produir justament dimecres passat, el dia en el que el papa celebrava els seus 60 anys de sacerdoci. El nou portal del Vaticà va ser inaugurat la vigília d'aquest 29 de juny, festivitat de sant Pere i sant Pau, els patrons de l'Església catòlica, segons va informar el diari vaticà L'Osservatore Romano. Benet XVI va tuitejar usant una “tablet”, una tauleta d'última generació, un iPad. La idea d'inaugurar així el portal va sorgir, segons el diari vaticà, del president del Consell Pontifici per a les Comunicacions Socials, l'arquebisbe Claudio María Celli. Aquest prelat ha explicat que el Papa "el va acceptar immediatament de bon grat, ja que desitja que l'Església estigui sempre on l'home viu i es reuneix". Aquest nou lloc és un portal multimèdia que permet al visitant accedir immediatament a les principals notícies, tant escrites com emeses, de Ràdio Vaticà, del Centre Televisiu Vaticà (CTV), de l'Oficina de Premsa de la Santa Seu, de l'agència Vatican Information Service (VIS) i de l'agència Fides (dependent de la Congregació per a l'Evangelització dels Pobles). Les notícies són sobre l'activitat o les intervencions del papa Benet XVI, les informacions dels diferents dicasteris de la Santa Seu i sobre els més importants esdeveniments que passin al món o situacions relacionades amb les diferents esglésies locals. Aquest portal només està de moment en italià i anglès, però pròximament, després de l'estiu, es podrà consultar també en espanyol, francès i portuguès, tal i com ho va anunciar el mateix Celli.

Doncs bé, d’això també anirà la propera Jornada per a periodistes especialitzats en informació religiosa que ha organitzat el SIMCOS, el Secretariat Interdiocesà de Mitjans de Comunicació Social de la Conferència Episcopal Tarraconense, que se celebrarà demà, dilluns, a la Casa de l’Església del Bisbat de Sant Feliu, on hi intervindran diversos experts en aquestes noves tecnologies de la comunicació. El títol d’aquesta jornada és “Els reptes de la comunicació de l’Església. El 2.0 i les xarxes socials”. Com molt bé s’assenyala en el programa: “La comunicació ha viscut un canvi d’era durant l’última dècada. La irrupció d’Internet a la vida quotidiana ha representat un abans i un després en la forma d’entendre el paper d’emissors i receptors tant en el seu contacte interpersonal com en l’institucional. Actualment, l’Església fa un esforç ingent per no perdre el contacte amb la realitat que s’imposa. Però el nou canvi de paradigma que representa l’evolució cap a l’anomenat 2.0 imposa el repte d’establir un model d’interlocució diferent entre les parts”. Comunicar l’Evangeli a través dels nous mitjans significa no sols posar continguts obertament religiosos en les plataformes dels diversos mitjans, sinó també donar testimoni coherent en el propi perfil digital i en la manera de comunicar preferències, opcions i judicis que concordin profundament amb l’Evangeli, fins i tot quan no es parli explícitament d’ell. De la mateixa manera, tampoc es pot anunciar un missatge en el món digital sense el testimoni coherent del qui l’anuncia. En els nous contextos i amb les noves formes d’expressió, el cristià està cridat de nou a respondre a qualsevol que li demani raó de la seva esperança”. “L’històric rol protagonista de l’emissor ha desaparegut i ara és el receptor -tradicionalment considerat la part passiva del procés comunicatiu- qui es converteix en actor principal del procés. Això obliga a fer canvis estructurals en els processos de comunicació institucional. Aprendre les noves estratègies a què obliga el moment serà clau per seguir construint l’Església del futur amb la solidesa que volem”.

Per acabar un punt crític: en aquests moments al Twitter del Vaticà ja tenen prop d’uns 5.000 seguidors, sumant l’anglès i l’italià (està augmentant per moments!), però –oh sorpresa!- ells no segueixen a ningú. Què trist! Potser encara els hi costa de veure que aquests canals són tant d’anada com de tornada. Per tant, en la xarxa, s’han de donar respostes però també s’han d’escoltar les preguntes. S’ha de donar, però també s’ha de rebre. Si no és així: no hi ha comunitat a dins de la xarxa.

I dues xafardejaries: Primera, el qui va preparar tot això del twitter del papa i la nova pàgina web és un espanyol: Gustavo Entrala (que també sortia a la foto del dimecres), que té l’empresa “101” de disseny d’estratègies en xarxes socials. Una empresa que ha treballat per Nicole Kidman, Mojinos Escozidos, Nokia, Diageo, Pepe Jeans, Repsol...

I, segona, per impressionar i sorprendre al papa, en el iPad li van muntar tota una galeria fotogràfica amb les fotos de la seva ordenació, fa 60 anys.