Dia:  Domenica, 29 de Novembre
Hora:  a les 18:00
Lloc:  ▶️ Teatre Monumental. Mataró
Organitza:  Ajuntament de Mataró
▶️ Teatre Monumental
Carrer de La Riera 169, 08302, Mataró
Concert

Lux Fundació. De batallas, xácaras, pasacalles y otros tientos, a Mataró

Concert en línia el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre

Lux Fundació és un projecte que neix de la mà d’un grup d’apassionats per la música amb la intenció de compartir la música antiga amb criteris històrics per tal d’apropar-la al gran públic. Anys d’estudi avalen l’objectiu de crear concerts molt acurats, basats en criteris històrics i musicològics, fent ús sempre dels instruments originals per als quals va ser creat el repertori. D’aquesta forma, es pretén transportar els oients a l’Europa esplendorosa dels segles XVII i XVIII.

El director artístic Santi Mirón va començar a estudiar viola da gamba l’any 1995 amb Clara Hernández i Pere Ros al Conservatori de Barcelona, la seva ciutat natal. L’any 1998 fou admès al Conservatori d’Estrasburg. Posteriorment, va tornar a Barcelona amb Sophie Watillon i Jordi Savall.

Consort de Violes de Lux Fundació: Santi Mirón, viola triple; Marc de la Linde, viola alto; Clara Hernández, viola tenor; Peter Krivda, viola baixa, i Dani Espasa, orgue. Direcció artística a càrrec de Santi Mirón

Les peces que configuren el programa de concert d’avui són un extraordinari assortiment d’obres del Renaixement i del barroc ibèric. Aquesta mixtura s’ha realitzat imitant el contingut dels llibres de música dels mestres de capella espanyols del passat, l’obra dels quals s’ha conservat i ha arribat fins a nosaltres. Aquests llibres eren un autèntic garbuix de peces de compositors antics, moderns, nacionals i internacionals; de múltiples estils, caràcters i natura. Un dels exemples més rellevants és la gran recopilació realitzada pel català, encara que madrileny d’adopció, Antonio Martín i Coll. Del seu recull d’obres, se n’ha inclòs tres peces en el present concert.
A partir dels inventaris provinents d’esglésies i palaus i de la seva iconografia, es constata l’ús i la importància de les violes de gamba o "vihuelas de arco", segons la terminologia, a la península Ibèrica de temps pretèrits. Malauradament, no ens ha arribat un repertori propi per a aquest conjunt d’instruments. Per a trobar-ne un de possible per al consort de violes podem accedir a la música existent i coetània a les violes de gamba, com va ser la música escrita per a orgue. Una impressionant obra, tant en qualitat com en nombre, creada al llarg del Renaixement i del barroc peninsular. Aquest tipus de repertori es caracteritza per ser una escriptura polifònica, és a dir, composta per diverses veus, la qual cosa fa perfecte la seva adaptació a un conjunt de violes. És, per tant, aquesta basta obra organològica d’època espanyola la que aporta les peces d’aquest concert.
La música d’orgue va arribar a tal desenvolupament a la península Ibèrica que el que van aconseguir els seus autors amb els seus impressionants instruments és comparable al que feien contemporanis europeus, considerats grans genis amb els seus conjunts orquestrals. Amb la interpretació d’aquesta extraordinària música per un conjunt de violes es fa el camí invers: de l’execució d’un músic-organista tocant polifonia a una polifonia tocada per diversos músics-violistes, amb les virtuts que d’això es puguin desprendre. Altrament, la principal raó per acomplir aquest projecte és la interpretació d’una música sorprenent, de sublim creativitat, versàtil, innovadora i de primer ordre. 

Programa

1a part

Tiento de Batalla de 8º Tono. Sebastián Aguilera de Heredia (1561-1627)

Tiento de Falsas de 2º tono. Pablo Bruna (1611-1679)

Diferencias sobre la Pavana Italiana. Antonio de Cabezón (1510-1566)

Pange Lingua. “La Reina de los Pange Linguas”. Sebastián Aguilera de Heredia 

Ligaduras de 3º tono para la Elevación. Joan Cabanilles (1644-1712)

Xácara. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll. c.1680 - c.1734

2a part

Gallardas I de Primer Tono. Joan Cabanilles

Batalla de 5º tono. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll

Tiento Partido de Tiple. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll

Beata Viscera Mariae Virginis. Canto Llano. Antonio de Cabezón

Tiento sobre la Letanía de la Virgen de 2º Tono. Pablo Bruna

Pasacalles de 1º Tono. Joan Cabanilles

Organitza: Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia

La XXXVIII Setmana de Música Antiga recorda a Anna Comas, impulsora del festival

Del 8 al 29 se celebrarà la XXXVIII edició de la Setmana de Música Antiga de Mataró, que per les recents mesures adoptades per la Generalitat de Catalunya s’haurà de fer de manera virtual. El festival, un dels més antics de música antiga de Catalunya, oferirà cinc concerts que es retransmetran a través de les xarxes de Cultura Mataró, el web culturamataro.cat i per Mataró Audiovisual.

Imatge de la XXXVIII Setmana de Música Antiga

Imatge de la XXXVIII Setmana de Música Antiga

(Ajuntament de Mataró) La present edició de la Setmana es dedica a la memòria d’Anna Maria Comas, regidora mataronina que va morir el passat 3 de juliol de 2020. Va ser ella des del seu càrrec de regidora de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, l’any 1983, qui va donar l’empenta definitiva a una més que modesta Setmana de Música Antiga que havia sorgit el 1981, com a fruit de la il·lusió d’un petit grup de joves mataronins amb ganes de compatir amb la ciutat les noves maneres d’interpretar la música antiga amb criteris històrics i instruments reproducció dels originals. Després de dues edicions fundacionals fetes amb gran entusiasme, però sense recursos, la voluntat de donar una nova volada al cicle de l’Anna es va fer realitat en la seva tercera edició el 1984. Així s’ha mantingut amb el suport continuat del Departament de Cultura de l’Ajuntament de la ciutat fins al dia d’avui.

En l’apartat musical, enguany el fil conductor dels quatre concerts serà la “música sacra”. En la programació d’enguany el públic veurà diferents maneres de com els compositors dels segles XVII i XVIII van fer música sagrada per relligar terra i esperit, incidint directament en l’ànima.

La Setmana començarà diumenge 8 de novembre amb el recital “Beethoven al fortepiano”. Josep Maria Roger oferirà un concert comentat en el qual es podran escoltar peces -com la sonata “Clar de lluna”- en una còpia de l’instrument en què varen ser compostes.

La segona cita serà el 15 de novembre amb l’ “Stabat Master” de Luigi Boccherini, a càrrec d’un sextet en el qual destaca la soprano mataronina Anaïs Oliveras. Aquesta obra sacra és de caràcter intimista i espiritual, i recull l’especial sensibilitat musical de Boccherini.

El tercer recital també tindrà accent mataroní. El 21 de novembre el Cor Ciutat de Mataró, un quartet solista i un trio musical, dirigits per Jordi Lluch, retran un homenatge a Joan Cerols. Aquest monjo de l’Abadia de Montserrat, d’on va ser primer també escolà, ha estat un dels músics montserratins més reconeguts. Va compondre música religiosa polifònica emmarcada en els corrents del Barroc hispànic.

El grup resident de la Setmana, el Trio Barroc del Cafè seran els protagonistes del quart concert, Música “da chiesa” instrumental, el dia 22 de novembre. Joan Vives, Mireia Ruiz i Daniel Regincós convidaran a l’espectador a descobrir la música instrumental d’església del segle XVIII.

La Setmana es clourà el 29 de novembre amb El consort de violes de Lux Fundació presentant el recital “De batallas, xácaras, passacalles y otros tientos”, un gran assortiment de diferents obres del Renaixement i del Barroc ibèric.

Els concerts es podran veure en directe el mateix dia que s'havia previst inicialment a través del web culturamataro.cat, les xarxes socials de cultura i també a Mataró Audiovisual. Tots els concerts s'emetran a les 18 h, excepte el del Cor Ciutat de Mataró del dia 21 de novembre que es podrà veure a les 19 h.

Consulteu tota la informació i els possibles canvis que hi puguin haver al web culturamataro.cat.