Pasar al contenido principal

Passat demà, dimecres, finalitza el curs lectiu. La setmana passada, els alumnes dels ensenyaments postobligatoris s’afrontaren a les proves d’accés a la universitat, i a hores d’ara resten pendents dels resultats. Així, els milers d’alumnes que ens han acompanyat al llarg d’aquests mesos s’acomiadaran de la comunitat educativa, per a iniciar les vacances d’estiu. A tots els desitgem un reparador descans. Per al personal de les escoles, encert i salut en els dies que encara resten de feina.

Tot just avui s’ha publicat la resolució definitiva dels concerts del segon cicle d’educació infantil i dels ensenyaments obligatoris, i podem apuntar unes primeres qüestions que, en definitiva, no són més que el reflex d’unes idees ja conegudes i majoritàriament compartides.

La situació del sector no passa pel seu millor moment. Elements de caràcter estructural són determinants per entendre’l. La setmana passada fèiem referència a la davallada demogràfica. El proper curs, 5.547 alumnes, dels quals 3.474 de I3 i 2.073 de 1r d’ESO, no s’incorporaran al sistema, perquè no hi són. En els darrers cinc cursos escolars, han desaparegut 18.244 alumes d’Educació Infantil i 24.588 a l’Educació Primària (sense comptar, en aquesta etapa, la repercussió final de l’actual procés de preinscripció) . I els efectes d’aquesta pèrdua d’alumnat ja comencen a notar-se a l’ESO. Tot i la mesura de la davallada de ràtio, dissortadament un nombre significatiu d’escoles no ha pogut consolidar el concert de totes les seves unitats. En algunes d’elles s’ha eliminat el finançament públic en la totalitat d’alguna etapa, degut a la manca d’alumnat. No cal recordar l’enorme trastorn social, organitzatiu, laboral, econòmic i emocional que suposa la pèrdua del concert, que deixa les escoles en una situació encara més compromesa de l’habitual i condemna alguns projectes a la seva desaparició.

A la manca de solució del problema de l’infrafinançament crònic dels nostres centres, s’han de sumar els devastadors efectes de la pandèmia sobre les economies familiars d’àmplies capes de la població, que dificulten la seva voluntat de contribuir amb un ajut complementari un cost de la plaça escolar que hauria d’assumir l’Administració. També és inaguantable la insuficiència dels ajuts a l’escolarització de l’alumnat amb necessitats de suport educatiu, en especial la derivada de situacions econòmiques vulnerables, i que afecta especialment les escoles amb una gran complexitat social, les quals, malgrat la seva convicció i decisió per escolaritzar aquest alumnat, veuen com la fragilitat de la seva situació financera esdevé insuportable i amb una continuïtat molt compromesa.

Amb tot, la rellevància dels projectes educatius, l’esforç per la qualitat i l’excel·lència, el compromís per acompanyar en l’estimulant camí de l’educació de tant alumnat, ens esperonen i ajuden a continuar amb la nostra missió, ajudats per l’Esperit.

Des de la FECC volem desitjar unes bones vacances a l’alumnat de les escoles i bona sort en els resultats de les proves d’accés a la universitat del jovent que s’hi ha presentat, i també transmetre un profund agraïment i reconeixement a tots vosaltres, que heu fet i feu possible l’educació dels nostres infants i joves, que doneu resposta a la voluntat de pares i mares que acompanyeu els seus fills i filles en aquest camí. Malgrat les dificultats, les tensions, els prejudicis il·legítims i tants altres entrebancs, seguim prestant el nostre servei amb vital convicció i compromís.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.