Pasar al contenido principal

La setmana passada sortia a les llibreries italianes Perché è santo, un volum sobre Joan Pau II escrit per Slawomir Oder, postulador de la causa de beatificació del mateix pontífex. La publicació del llibre no infrangeix cap norma del Dret Canònic, ja que els documents de la causa de beatificació de Karol Wojtyla són públics des que el passat 17 de desembre Benet XVI va firmar el decret que reconeixia les virtuts heroiques del Papa polonès. Tot i així, sobta que el volum hagi sortit a la llum abans de la beatificació.

En la presentació del llibre s’afirma que conté “documents, testimonis inèdits i aspectes desconeguts revelats durant la causa de beatificació”. Entre aquests aspectes, s’esmenten “les pràctiques de mortificació corporal” que s’autoinfligia Wojtyla. I la premsa ha donat molt èmfasi al fet que l’autor de l’assaig expliqui que Joan Pau II es flagel.lava. No entraré ara en l’anàlisi de la idea segons la qual l’autoflagel.lació seria un senyal de santedat. Cal però que ens preguntem: en els documents consta que algú veiés amb els seus ulls que Wojtyla es flagel.lava? Va trobar algú objectes o roba ensagnats? Cil.licis? Doncs resulta que no. La suposada mortificació corporal de Karol Wojtyla és la deducció d’una religiosa que el sentia queixar-se quan el Papa estava sol al seu apartament. Segons afirma a l’agència AGIP Gianfranco Svidercoschi, prestigiós biògraf de Joan Pau II, és més probable que els laments del Papa polonès fossin deguts al malestar físic d’un home malalt que, a més a més, havia patit un greu atemptat l’any 1981. “No crec que Joan Pau II es flagel.lés” ha dir Svidercoschi. Segons aquest periodista i escriptor italià d’arrels poloneses, tot i que el subtítol del llibre sigui El veritable Joan Pau II explicat pel postulador de la causa de beatificació, el contingut del text coixeja, és ambigu i més aviat sembla que es tracti d’una operació oportunista.

El llibre no ha agradat a alguns eclesiàstics vaticans i sembla que tampoc ha estat gaire ben rebut a Polònia. La Santa Seu no s’ha pronunciat, però un senyal inequívoc de la rebuda negativa del llibre podria ser que L’Osservatore Romano no n’hagi esmentat la sortida.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.