Pasar al contenido principal

A Albània, país que va patir una dictadura fortíssima durant molts anys, vaig aprendre que les representacions de Sant Joan Baptista també podien ser alades. El Precursor era representat com un àngel, sense espasa ni llança, només amb el seu vestit de pells que ens recordava la vida de Sant Joan en el desert.

El Museu Nacional d’Art Medieval de Korçe és un petit museu d’una bellesa sublim, ha estat pensat per exposar part dels tresors d’art religiós preservat a Albània. En aquesta ciutat en la que conviuen els albanesos de famílies musulmanes i de famílies cristianes sense diferències, es a la que tornem cada cop que anem cap aquelles terres. Va ser aquí a on un dels nostres viatgers, en Joan, de Bellver, que sap un munt de la vida de tots els sants, em va fer parar atenció en la icona de Sant Joan, una icona impressionant. De sobte, em trobava de nou en un país, Albània, a on em parlaven d’uns fets històrics propers i llunyans d’homes i guerres, i alhora em parlaven d’un misticisme absolut a través de la icona de Sant Joan, feta per homes d’aquell mateix indret.

Sant Joan Baptista, que ja Orígenes l’identificava com un àngel, és el gloriós profeta, és el Precursor de Crist. La presència de les ales simbolitza d’una manera única la seva tasca com a missatger diví. No és un profeta més, és “la culminació i la corona dels profetes”, com proclama l’himne de la festa del naixement de Joan. Entre els cristians ortodoxes en parlen dient que és exemple especial entre els sants, un àngel terrenal i un home celestial, tal com és descrit a les inscripcions de les icones, ‘l’Angel del Desert”. La vida que va dur Joan al desert va ser angèlica per dos motius, d’una banda va proclamar la vinguda del Messies, Jesucrist, com un herald de Déu tal i com fan els àngels. D’altra banda va viure una vida de castedat, abstinència i pregària, sense ser conscient de necessitats materials i amb tota la seva atenció posada en el cel, tal i com és la vida dels àngels.

Recollint el text de les catequesi de Ciril de Jerusalem (s IV), quan ens parla de Joan el Baptista ens diu: “ I encara que et referissis a Elies, el Tesbita, el que fou arrabassat al cel, tampoc ell no és més gran que Joan. Henoc fou endut al cel, i tampoc no és major que Joan. Moisés és el més gran legislador, i els profetes tots són admirables, però no més grans que Joan.” També quan proclama: “Ja veus quin home tan gran elegí Déu com a autor d’aquesta gràcia: un home que no posseeix res i és amic de la solitud, però no misantrop; menja llagostes i li neixen ales en l’ànima; sacia la gana amb mel, i diu coses més dolces i més útils que la mel; es vesteix amb pèls de camell i apareix com a model de vida ascètica; i fou santificat per l’Esperit Sant quan encara era gestat en el ventre de la mare. També fou santificat Jeremies, però no profetitzà en el ventre de la mare. Només Joan saltironava de joia mentre s’estava gestant i, quan encara no hi veia amb els ulls de la carn, reconegué el seu Senyor, gràcies a l’Esperit. I, puix que era cosa gran la gràcia del baptisme, necessitava un tan gran autor”.

I va ser a Albània, a la ciutat de Korçe, parlant amb en Joan de Bellver que vaig saber una mica més de la figura de Sant Joan, el Baptista, i ara quan arriba l'hora de la revetlla i les coques penso en tots els llocs del món a on Sant Joan és tan estimat, ja sigui per cristians, per musulmans, i altres religions. Bona diada del naixement de Sant Joan!

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.