×

Mensaje de advertencia

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Jordi Llisterri-CR) Jornada reivindicativa de l’escola concertada. Per primera vegada les quatre patronals del sector, amb presència majoritària de l’escola cristiana, han organitzat una jornada per remarcar la seva aportació al món educatiu i el servei que des fa dècades -segles en el cas d’algunes congregacions religioses- fan a la societat.

L’eix de la trobada celebrada aquest dijous al CosmoCaixa de Barcelona ha estat una taula rodona amb representats dels partits polítics i una conferència del professor d’Esade Àngel Castiñeira. La jornada “El present i el futur d’educació a Catalunya” ha estat organitzada per la Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya, l’Agrupació Escolar Catalana, la Federació Catalana de Centres d’Ensenyament, i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”.

Miquel Mateo, de la Fundació Escola Cristiana, ha resumit la jornada reivindicant “la llibertat, la pluralitat i l’equitat” que aporta al sistema públic d’educació l’escola concertada. Les diverses patronals també ha coincidit en defensar el consens que va culminar el 2009 amb l’aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) i n’han demanat el desplegament complert. La LEC preveu un finançament suficient que també garanteixi la gratuïtat de l’escola concertada. Diversos governs han reconegut la insuficiència del finançament.

La taula rodona dels partits polítics no ha aportat cap novetat significativa al que ja es conegut de les posicions dels diversos partits. S’ha realitzat amb l’absència del la CUP, en Comú Podem, i el Partit Popular. Martín Barra de Ciutadans, Xavier Quiquillà de Junts per Catalunya, Bernat Solé d’ERC, Manuel Cruz del PSC, Assumpció Laïlla de Demòcrates i Xavier Güell d’Units per avançar han format la taula rodona.

Consens en la LEC, pendent de desplegar

Tots els partits han defensat l’actual Llei d’Educació de Catalunya, excepte Ciutadans que no comparteix el model lingüístic. Des del PSC s’han mostrat partidaris de plantejar algunes modificacions a aquest model. La coincidència amb la sentència del Tribunal Constitucional que avala la immersió lingüística però que limita altres competències de la LEC ha servit als partits sobiranistes per reclamar l’exclusivitat en competències d’educació.

Ciutadans, Junts per Catalunya, Demòcrates i Units per avançar, s’ha posicionat clarament a favor d’augmentar el finançament a la concertada perquè no n’hagin d’assumir els costos les famílies que escullen aquest model educatiu. Des del PSC i ERC han avalat l’actual model de la LEC i el servei públic que ofereixen les escoles concertades, però han posat l’accent en la promoció de l’escola pública i en finançar els centres segons les seves necessitats i el compromís amb la inclusió social.  Tot i això, s’ha coincidit en que l’estereotip d’una escola concertada elitista és una caricatura que no respon a la realitat.

En absència del conseller Josep Bargalló, l’acte l’ha obert Pilar Contreras, directora general de Centres Concertats del Departament d’Ensenyament. Contreras ha reconegut el “dèficit econòmic històric que han de sostenir les famílies” però ha explicat que la manca de pressupostos no permet desplegar la gratuïtat que preveu la LEC. També ha reconegut l’aportació de l’escola concertada i la seva adaptació als canvis educatius, en part “per la seva necessitat de sobreviure”.

Reconeixement de la iniciativa social

Des de l’organització de l’acte, Eva Salvà directora general de l’Agrupació Escolar Catalana, ha destacat el treball conjunt que s’han iniciat sota la marca Escola Concertada “per fer evident la realitat d’una escola moderna i arrelada en el territori com un valor positiu”. Davant d’un model de confrontació amb l’escola pública o la “mala premsa” de la concertada, la proposta és “explicar allò que fem: no volem l’agraïment de ningú, només el reconeixement”.

Carles Camí, president de la Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya, ha remarcat algunes de les grans xifres de l’escola concertada. 350.000 alumnes que representen el 33% dels l’escolarització obligatòria. En canvi, en el pressupost del Departament de d’Ensenyament el 880 milions d’euros que es destinen a la concertada només representen el 17% de la despesa d’educació. D’aquests diners, només 80 milions es destinen al funcionament i a l’estructura dels 700 centres concertats de Catalunya. 800 milions corresponen al pagament de les nòmines dels 22.000 professors de l’escola concertada a Catalunya. Camí ha insistit que “l’escola concertada no resta recursos a la pública”.

Jordi Garcia, vicepresident de la Federació Catalana de Centres d’Ensenyament, ha tancat l’acte lamentant que “sembla que alguns polítics els faci por defensar la concertada” i demanant una vegada més el desplegament de la LEC. “Sabem que els polítics no ho teniu fàcil, però nosaltres de sempre hem estat molt col·laboradors i hem acceptat moltes coses” ha conclòs Garcia.

També s’ha escoltat l’aportació de les associacions de pares i mares de les escoles concertades de Catalunya. Han demanat que s’acabi la confrontació entre escola pública i concertada i que els partits compleixin amb el que s’han compromès.

Una manera de ser

La jornada ha inclòs també una lliçó magistral del doctor en Filosofia i en Ciències de l’Educació Àngel Castiñeira sobre el valor estratègic de l’educació. Castiñeira ha situat com a principal repte de futur que “mentre els canvis de l’entorn són exponencials, les institucions i les persones avancen de manera lineal”. Això generarà els propers anys una forta disrupció. L’escola procedent de la iniciativa social està preparada per afrontar-ho amb una educació que “a la manera d’aprendre i a la manera de fer, incorpori la manera de ser”. En aquest sentit, ha de ser “un espai d’aprenentatge però que també doni sentit al món”.

Aquest ha estat el primer acte conjunt de l’escola concertada catalana que ha iniciat una campanya unitària per reivindicar la seva tasca social i pedagògica a Catalunya i posar en valor el seu model educatiu. Així és visualitza en el lema “L’escola que suma”. És la primera vegada que les quatre associacions d’escoles concertades de Catalunya s’uneixen per defensar el sistema de concert de forma conjunta.