Pasar al contenido principal
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Sempre s'ha adreçat als adults, però aquest curs Fragmenta ha emprès una nova aventura editorial. Es tracta de la col·lecció Petit Fragmenta, dirigida per Inês Castel-Branco, que ja té tres títols al mercat i que proposa als més menuts “materials que ajudin a la recerca de sentit”. Per primer cop, publiquen simultàniament en català, castellà i portuguès.

Petit Fragmenta són àlbums il·lustrats per ajudar a crear moments d'experiència compartida i per ajudar els nens a fer-se preguntes”, ha explicat Castel-Branco aquest dijous en roda de premsa a la llibreria Laie. Segueixen, per tant, la màxima de la línia editorial, de “donar eines per a qui busca”, tal com ha dit el director d'aquest segell, Ignasi Moreta. Però aquesta vegada, ho fan pensant en els nens.

“La literatura infantil no és una literatura menor; el públic infantil és molt exigent”. Així ho ha defensat Halil Bárcena, autor del títol que enceta la col·lecció, dedicat al personatge de l'imaginari sufí Nasrudín.

Aquest valor de qualitat, marca de la casa, es detecta en la calidesa dels materials –paper offset, cobertes mate sense plastificar i impressió feta a casa nostra– i la cartera d'il·lustradors, que defugen la paleta de colors plans de l'ordinador per treballar el traç amb detalls, la tècnica del collage i l'ús de l'aquarel·la.

Ho han subratllat de manera coral els participants en l'acte de presentació. Per una banda, Moreta ha explicat que “no tot val igual” i que en el seu cas “l'editor proposa bons acompanyants”. L'escriptor i filòsof Joan-Carles Mèlich ho ha reafirmat: “Fragmenta cuida molt l'objecte llibre”. I ha reforçat així la idea de “slow books” que acabava d'apuntar Castel-Branco, quan s'ha referit a la cura amb què treballen tot el procés creatiu.

Segons Mèlich, “ens cal aprendre que els nens es relacionen amb la narració, no només amb el contingut”. S'ha referit així a l'objecte, a l'olor o a la textura. “Fragmenta no fa llibre electrònic, per sort”, ha conclòs amb ironia.

Dels valors als grans interrogants

Segons ha apuntat Ignasi Moreta, Fragmenta fuig del “bonisme”. No vol donar receptes, sinó generar interrogants. Un exemple és l'adaptació del Llibre del gentil i dels tres savis de Ramon Llull, que que publicaran cap al mes de març, coincidint amb la commemoració dels 700 anys de la mort d'aquest escriptor. És, segons Moreta, “una gran metàfora interreligiosa” que no dóna respostes tancades sinó que apel·la al desig de mantenir despert el diàleg.

Així, dir que Petit Fragmenta és una nova col·lecció infantil per a treballar valors seria incomplet. També n'ha parlat Mèlich: “Es poden utilitzar per a treballar valors, però hi ha un aspecte antropològic previ; el relat és la vida mateixa de la persona”.

Una guia suggerent

Amb Petit Fragmenta els editors persegueixen l'objectiu d'anar més a fons. I en aquesta línia, els llibres inclouen una proposta didàctica complementària, que es troba a les darreres pàgines de cada volum. “No és casual que la guia de lectura estigui al final”, ha matisat Ignasi Moreta.

I és es tracta d'un segon nivell de lectura, optatiu, per als educadors que vulguin anar més enllà i proposar nous interrogants als més petits. Preguntes vàlides, fins i tot, per als mateixos adults. Com ha dit Inês, “la guia suggereix, no vol donar respostes”. Una descripció que encaixa també per a la col·lecció que acaba de néixer.

Un tast dels tres primers títols

Aquí podeu fer un tastet dels títols que obre la col·lecció:

“És el millor Nasrudín il·lustrat que tenim al país, i lluny del país també”. Ho diu qui ha viscut al Marroc, Jordània, Líban, Síria i Istanbul. Halil Bárcena és l'autor del recull de contes sobre aquest “savi despistat” i Mariona Cabassa els ha il·lustrat amb colors vius perseguint un objectiu: “A Històries de Nasrudín vaig intentar que el personatge no fos una broma”.

El segon títol de Petit Fragmenta és Respira, escrit i il·lustrat per la mateixa directora de la col·lecció. Castel-Branco ha volgut “ajudar als nens des de petits a trobar serenor”.

També el tercer títol vol oferir eines, en clau d'actitud vital. És Funàmbulus, escrit per Àlex Tovar i il·lustrat per Àfrica Fanlo, on “la provocació és que no hi ha principi ni final. L'important és caminar” ha sintetitzat Tovar durant l'acte.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.