Pasar al contenido principal

Cada any, moltes famílies han de triar escola per als seus fills, bé perquè comencen l’escolarització, bé perquè canvien d’etapa, bé perquè senzillament volen canviar de centre. És una decisió important que cal afrontar responsablement, amb coneixement dels drets que assisteixen els pares i amb una valoració acurada de les possibilitats existents.

Els progenitors són els primers responsables de l’educació dels fills. Ho són de manera directa, però també amb la col·laboració de l’escola, que és la institució que, com una prolongació de la mateixa família, els ajuda en aquesta tasca. Aquesta responsabilitat dels pares també es projecta en l’educació escolar dels fills. L’elecció d’escola –quan aquesta tria és possible- és la primera responsabilitat, però també ho és la col·laboració amb el centre educatiu al llarg de tota l’escolaritat.

La responsabilitat educativa dels pares és compartida, però mai substituïda per l’escola; per això el rol d’ambdues institucions –família i escola- és tan important i intransferible. I per això també cal defensar que, juntament amb el dret de tots a l’ensenyament, sigui plenament reconeguda la llibertat d’ensenyament i el dret dels pares a escollir el tipus d’educació que prefereixen per als seus fills, com sortosament -i malgrat a algunes limitacions- passa a casa nostra.

El tipus d’escola que es vol per als fills ha de reflectir d’alguna manera els valors de la família. Aquests valors no són quelcom abstracte, sinó que han d’impregnar el conjunt del projecte d’escola: el pedagògic del centre, el lingüístic, l’ús i la incorporació de les tecnologies en el procés d’aprenentatge, la tutoria, la personalització i l'atenció a la diversitat...

Juntament amb els valors o la línia pedagògica, en l’elecció de l’escola també hi entren en joc aspectes pràctics com la proximitat i la facilitat d’accés, les instal·lacions, el servei de menjador o les activitats extraescolars.

Quan hi hagi diverses opcions, pot resultar pràctic fer una llista dels centres que, “a priori”, compleixen els criteris del model d'escola escollit. Després cal recollir informació de les escoles preseleccionades. La pàgina web de l’escola, les jornades de portes obertes i les xerrades amb pares i/o mestres d’aquestes escoles són les vies més efectives per obtenir informació de primera mà. Però l’entrevista personal amb els directors és l’acció clau i decisòria en aquest procés. L’escola –cada escola- també és el millor punt d’informació sobre el procés de preinscripció i matrícula.

També podeu llegir:

Temàtica
Grupos

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.