Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Fundació Pere Tarrés) Més de 4.000 infants, joves i monitors del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) de la Fundació Pere Tarrés van aplegar-se a Vilafranca del Penedès amb l’objectiu de commemorar el 60è aniversari de l’inici de les activitats la Fundació. Va ser una trobada única i multitudinària, amb la participació de més de 4.000 infants i adolescents, que van arribar acompanyats dels seus monitors i monitores dels centres d’esplai que el MCECC aplega a tot Catalunya, Andorra i Mallorca. La feina altruista de més de 250 voluntaris i voluntàries va ser un dels factors clau per l’èxit de la trobada.

Sota l’eslògan ‘L’Esplai Multiplica!’, la trobada VÈRTEX va reunir totes aquelles persones que comparteixen una mateixa manera d’entendre l’educació en el lleure a l’esplai. Així doncs, la capital de l’Alt Penedès va esdevenir aquest cap de setmana, un gran espai de reflexió en el que s’han compartit experiències, transmès valors i posat de manifest com l’esplai és una autèntica eina de transformació social, ja que multiplica a la persona, al grup i a la societat. Al llarg del cap de setmana els 4.000 infants i adolescents van realitzar activitats educatives entorn a aquests tres àmbits de la transformació social que comporta l’esplai.

La trobada VÈRTEX, a més de la vessant educativa i de lleure, també ha tingut un component reivindicatiu amb la lectura d’un manifest elaborat amb la participació activa dels infants i joves. El text és una declaració d’intencions de la manera que el món de l’esplai entén el món i la societat que el configura, és per això que se’n farà arribar una còpia a tots els esplais del MCECC, als líders socials i polítics que es troben a presó i se’n farà difusió per posar de relleu el gran potencial de l’educació en el lleure, per què com diu l’eslògan de la trobada, l’esplai multiplica.

“A través de les activitats de lleure, als estius, o durant el curs, treballem competències i habilitats que ajuden a infants i joves a aprendre a ser, a fer i a conviure en el món” afirma un dels punts del manifest, que també expressa: “els esplais són una escola de vida on aprenem el respecte per la natura i el coneixement del país, el sentiment de pertinença un grup i la voluntat de transformar i millorar el nostre entorn”.

L’educació en el lleure, una escola de ciutadania

L’educació en el lleure ha esdevingut una escola de ciutadania i la celebració dels 60 anys dels primers centres de colònies, l’origen dels actuals centres d’esplai, ha reivindicat la voluntat de reafirmar aquest compromís social i educatiu. “L’educació en el lleure ha representat una veritable escola de ciutadania perquè ha fet créixer i desenvolupar-se com a persones al infants i joves que hi ha participat i implicar-se després en la societat per fer-la créixer” ha afirmat Josep Oriol Pujol i Hument, director general de la Fundació Pere Tarrés, que ha fet un balanç positiu i satisfactori de les sis dècades d’acció social i educativa de la Fundació Pere Tarrés, l’entitat de lleure més gran de Catalunya.

Activitats de la trobada

Diumenge al matí es va celebrar la cloenda de la trobada VÈRTEX. L’espai firal de Vilafranca del Penedès va ser l’escenari on s’han reunit els 4.000 infants, joves i monitors d’esplai per realitzar activitats dinamitzades, la celebració dels 60 anys de la Fundació Pere Tarrés, amb pastís inclòs, i la salutació del president i la vicepresidenta del MCECC, Xavi Nus. L’acte va comptar amb la participació dels Falcons de Vilafranca que van realitzar algunes de les seves figures més conegudes. La lectura d’un manifest, elaborat conjuntament entre tots els esplais presents, va posar el punt i final a la celebració. “El manifest és una reivindicació educativa del lleure i, alhora, la constatació que els esplais són una escola de ciutadania”, ha afirmat Nus, president del MCECC.

Justament l’educació en valors ha estat el fil argumental de la trobada, ja que és el que ha caracteritzat la funció educativa i social dels centres d’esplai de la Fundació Pere Tarrés al llarg d’aquests 60 anys de trajectòria. De fet, dissabte va ser el dia que els infants van dividir-se per grups d’edat i van realitzar activitats en funció del grup. D’aquesta manera els petits (de 1er a 4art de primària) van tractar el valor de l’amistat a través d’activitats conjuntes amb jocs gegants i amb l’animació del músic infantil Roger Canals. Els mitjans (de 5è de primària a 2on d’ESO) es van centrar en el sentiment de grup a través d’activitats que va tindre lloc a diferents indrets de Vilafranca. I els grans (de 3er. ESO a 1er Batxillerat) van treballar la transformació de l’entorn amb activitats formatives sobre educació amb Jordi Vila, la medicina amb Nani Vall-llosera, l’acció socioeducativa amb Cristina López, l’humor amb Marta López, la reflexió i la denuncia social amb Xavi Casanovas, la cançó amb Cesck Freixas, la recerca amb Carlota Dobaño i el voluntariat internacional amb Marlen Niubó. Els 4.000 participants van passar la nit de dissabte repartits per diferents escoles de Vilafranca i el pavelló firal de la zona esportiva.

Vilafranca del Penedès

La trobada s'ha celebrat a Vilafranca del Penedès, el lloc on es van organitzar les primeres colònies després de la Guerra Civil. La zona també és pionera en l’edificació de la primera casa de colònies de Catalunya, la Casa de Colònies Penyafort (Pontons). Les activitats d’estiu que es van organitzar a la casa de colònies van ser el germen d’alguns centres d’esplai de Vilafranca, com el Grup Esplai Parroquial (GEP). El GEP és un dels 200 centres d’esplai federats al MCECC de la Fundació Pere Tarrés, l’entitat de lleure més gran de Catalunya els centres del qual acullen més de 21.000 infants, adolescents i joves, gràcies a la tasca educativa i voluntària de més de 3.700 monitors.

Durant la tarda de dissabte la comissió de Pastoral va guiar les pregàries dels diferents grups que van tenir com a fil argumental la necessitat de construir un món millor en el Regne de Déu i la crida que Jesús ens fa com a cristians per aconseguir-ho. A través de dinàmiques, jocs i la lectura de diferents passatges de l’Evangeli, els grups de Petits, Mitjans i Grans van aprofundir en la figura de Jesús, en la importància de l’amistat i en els valors que són necessaris per fer d’aquest món un lloc millor.