Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Vedruna) Podem mesurar l’impacte dels ODS a l’escola? Promouen canvis d’hàbits reals els aprenentatges que incentivem? Quin ODS convindria reforçar a cada centre? Aquest primer trimestre de curs la xarxa d’escoles Vedruna ha presentat una eina per a la diagnosi del treball dels ODS en centres educatius. O el que és el mateix, un formulari per avaluar com s’estan implementant els ODS a l’aula.

L’equip impulsor dels ODS Vedruna Catalunya –Montserrat Jiménez, coordinadora dels equips ODS de les 36 escoles Vedruna i autora de l’eina, junt amb Mario Mercader i Pep Paunero– van presentar l’eina de diagnosi a la junta de la Societat Catalana de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans el 22 de setembre. Al cap de pocs dies, Manel Salas, de l’equip de gestió, en parlava el dia 30 de setembre a Barcelona en el marc de la 9a Trobada de Centres Innovadors, organitzada amb la Institució Cultural del CIC, la Fundació Tr@ms,la Societat Catalana de Pedagogia i l’Associació ESPIRAL.

L’endemà, 1 d’octubre, Eduard Vives, com a representant ODS de l’escola Vedruna de l’Espluga, va fer-ne també una comunicació en el Festival d’Educació per la Sostenibilitat al Museu de la Vida Rural de l’Espluga. I des de les escoles també en fan seguiment: el 14 d’octubre van compartir treball en la primera trobada d’equips ODS Vedruna, aquesta vegada, per videoconferència.

‘Creant hàbits per a un món millor’

Ja el 2006 Vedruna va incloure l’educació ambiental a les escoles. Aquest projecte en xarxa va ser reconegut amb els Premis Escola Verda 2019. Ara, amb el curs 2021-2022, l’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya ha fet un pas més i ha creat l’eina de diagnosi dels ODS. L’eina forma part del projecte ‘Creant hàbits per a un món millor’, que pretén passar de l’activitat puntual a la integració dels objectius de desenvolupament sostenible al currículum.

Dissenyada per a la posterior reflexió als equips docents i claustres de les escoles, l’eina consta d’un formulari elaborat a partir d’una rúbrica i que té en compte el Disseny Universal d’Aprenentatge. El formulari genera un gràfic de barres i un gràfic radial que dona un punt de partida per a traçar línies de reflexió i estratègia. A més, compta amb materials de suport per entendre, reflexionar i promoure iniciatives a l’aula.

L’eina és fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles, i de l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo i amb la col·laboració de Jaume Feliu en l’àmbit tècnic. Introduir els ODS a l’aula ajuda a fer dels alumnes, persones crítiques, conscients de les problemàtiques mundials, i amb iniciativa per buscar solucions.

El treball dels ODS entronca directament amb el Projecte Educatiu Vedruna, que estableix un seguit de compromisos amb la sostenibilitat, tant pel que fa a la gestió quotidiana dels centres, com l’educació per la justícia, la igualtat de gènere, l’eradicació de la pobresa, l’educació de qualitat i la reducció dels efectes de canvi climàtic i la participació dels joves en la transformació del present i del futur.

Podeu consultar aquí la memòria de la trajectòria feta per incorporar els ODS a l’aula.