Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Jordi Llisterri-CR) Un Antoni Gaudí amb cara de bona salut i més energètic del que es podria esperar. Són les primeres i les úniques imatges en moviment que es coneixen de l’arquitecte i que ara veuran la llum en el documental “La Sagrada Família. Compte enrere” que emet aquest diumenge TV3 a “30 minuts”.

Les imatges inèdites són de 1925 en un casament a Montserrat, un any abans de la seva mort accidental. Gaudí tenia 72 anys i ja vivia íntegrament dedicat a la Sagrada Família. L’etapa més espiritual i reservada de la seva vida. No es prodigava en festes i celebracions, però va fer una excepció pel casament de dues de les filles d’un dels seus ebenistes de confiança, Joan Monné.

En una filmació de poc menys d’un minut, crida l’atenció l’atracció de Gaudí per l’invent cinematográfic i la naturalitat que mostra davant de la càmera. Com si també fos un visionari sobre el futur d’aquella nova tecnologia que tot just llavors arribava a l’àmbit domèstic. Les imatges tenen un valor documental extraordinari per les poques fotografies que es conserven de l’arquitecte.

La Sagrada Família no s’acabarà mai

La primícia mundial s’ha presentat aquest dimecres a la sala del Roser de la Sagrada Família, com una de les parts més destacades de “Compte enrere”. El documental se centra en la recta final del procés constructiu que culminarà d’aquí a deu anys. També repassa la història del temple. El punt de partida és ha quedat obsoleta l’expressió popular que “la Sagrada Família no s’acabarà mai”. És curiós tornar a veure com el Telenoticies de 1984 encara parlaven d’una obra que almenys trigaria cent anys més a acabar-se.

El director de TV3, Vicent Sanchis, ha remarcat el “privilegi que representa ser de les primeres generacions que veurem la Sagrada Família acabada”. I ha mostrat la satisfacció per la producció d’un documental que “es pot mostrar a tot el món”.

El reportatge també afronta les polèmiques al voltant del temple i la seva continuïtat. Sanchis ha recordat que el mateix Gaudí “ja era polèmic” i que “encara ens queda per viure la darrera polèmica, l’elecció de l’artista de la façana de la Glòria”.  El director de “30 minuts”, Eduard Sanjuán, ha defensat que “la polèmica sobre el final de les obres avui ja no té sentit”.

En el reportatge apareixen tots els protagonistes que avui tiren endavant l’obra arquitectònica, però tots, com l’arquitecte director Jordi Faulí, remarquen que el protagonisme continua sent del Gaudí; ara i d’aquí a cent anys. Entre altres detalls, es pot seguir tot el procés pels quals passa una pedra des que s’extreu de la pedrera fins que es col·loca en una de les torres i es desvela quin escultor està dissenyant els pinacles de les torres dels evangelistes. També s’entrevista l’autor dels vitralls, Joan Vila-Grau, i s’explica el projecte que tenia pensat Gaudí per a les campanes que converteixen el temple en un monumental instrument musical. Una panoràmica general a tot el que envolta el temple, tot i que la seva dimensió religiosa queda poc perfilada. 

17 anys esperant l’emissió

Roser Oliver, directora del documental conjuntament amb Carles Señalada, ha explicat que TV3 feia 17 anys que tenia coneixement de l’existència de les imatges inèdites de Gaudí. La filmació pertany a la família Fargas Teixidó, besnéts de Monné, i el 2000 ja s’havia fet una còpia digital assessorats pel departament de documentació de Televisió de Catalunya.

La família tenia molta relació amb Gaudí. Monné el portava en carro cada setmana a visitar les obres de la Colònia Güell i les filles cosien els sacs que Gaudí utilitzava per a les seves maquetes.  Aquesta estreta relació familiar potser explica una mica més la distesa postura del geniüt Antoni Gaudí davant de la càmera.

La família Fargas Teixidó va autentificar fa uns anys que les imatges corresponien realment a Gaudí amb el testimoni de dues de les persones que quedaven vives i que quan eren nens havien conegut l’arquitecte. TV3 ha adquirit els drets per reproduir les imatges només en l’emissió del documental.