Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Obra social “la Caixa”) Dels 1.537 equips de tot Espanya, Portugal i Colòmbia que van presentar els seus projectes als Reptes d’EduCaixa, se’n van seleccionar 81 per participar en el Campus Virtual durant la segona setmana de maig. Des del confinament, 308 alumnes i 82 professors han viscut tres dies de conferències inspiradores, tallers i activitats per millorar i ultimar els projectes transformadors en què van treballar durant tot el curs dins dels Reptes Emprèn, Big Data, BeCritical i STEAMxChange.

A partir de les seves aportacions i de les activitats programades per a cada repte, els equips han millorat els projectes i han seguit entrenant les competències que requereix el món actual. Per exemple: Treball en equip, creativitat, pensament crític i comunicació, i jan après l’especial rellevància de dur-ho a terme de forma remota. Totes aquestes habilitats han estat clau per culminar els seus projectes i aprenentatges optant a guanyar els premis que cada any ofereix EduCaixa en el marc dels reptes.

Tots aquests projectes són les primeres propostes fetes per les noves generacions davant del context històric i excepcional que estem vivint. Seguint aquesta línia, tots els equips participants han demostrat que tenen una gran consciència social i mediambiental, i ho han fet alineant les seves iniciatives als Objectius de Desenvolupament Sostenible, aconseguint fer evolucionar els seus projectes amb una gran creativitat i demostrant una ferma voluntat de millorar el món.

Abans de la pandèmia, els guanyadors optaven a viatges formatius a Silicon Valley, Boston o Nova York, segons el repte. Aquest any, davant la impossibilitat de viatjar, els 66 adolescents integrants dels 17 millors equips han estat premiats amb un portàtil MacBook, i els seus professors, que també han fet front als seus propis reptes, amb un curs de formació en línia del MIT (Massachusetts Institute of Technology) de quatre mesos que comença al setembre.

Xavier Bertolín, director de l’Àrea Comercial i Educativa de la Fundació ”la Caixa”, ha afirmat: «Premiats o no, aquesta experiència ha estat clau per al futur de tots els joves participants. El fet que el Campus i tot el treball a l’entorn dels reptes hagi estat completament en línia aporta un valor afegit inqüestionable a la seva formació en aquests moments, ja que a tots els àmbits es valora la importància de saber treballar en remot, sobretot en equip».

Tres projectes catalans han estat guardonats enguany. En la categoria “Emprèn” el projecte Hydrabrid, realitzat a l’Institut Badalona VII. Un projecte dirigit a les comunitats amb escassetat d’aigua. Es tracta d’un kit solar de nova tecnologia per a l’aprofitament solar que funciona de manera autònoma.

Alumnes del Col·legi Sagrada Família de Gavà han estat guardonats per projecte “Alimenta’t bé, viu millor”, una exposició de les greus conseqüències que comporta per a la salut consumir altes quantitats de sal i sucre, i la importància de vincular la ciència amb la societat i trobar alternatives més sanes a aquests aliments perjudicials.

En el repte “Be Critical”, la novetat d’aquest any, els alumnes de l’Institut Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramanet han estat premiats pel treball “Per la teva salut i la nostra, sigues conscient”.