Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Monestir de Poblet) La setena edició del Festival Internacional d’Orgue de Poblet comptarà amb la presència de tres destacats organistes que pertanyen a tres generacions i tres escoles diferents: Juan de la Rubia, Thiemo Janssen i Mona Rozdestvenskyte. Els concerts es celebraran els dissabtes 19 i 26 d’octubre i 9 de novembre, i tindran la figura de Johann Sebastian Bach com a comú denominador. Tot i així, els repertoris escollits exploraran tant els seus predecessors com la seva influència en compositors posteriors, incloent-hi Brahms, Mendelssohn, Buxtehude i Böhm. D’aquesta manera, es farà palesa un any més la qualitat sonora de l’orgue Metzler de Poblet, un instrument especialment pensat per al repertori Barroc sense excloure, però, un ventall més ampli d’estils.

El director artístic del Festival, fra Josep Antoni Peramos, explica que “tant els organistes convidats com els repertoris els hem seleccionat amb l’objectiu de destacar la qualitat sonora de l’orgue Metzler de Poblet, un instrument que vàrem concebre pensant especialment en el repertori Barroc, sense excloure, però, un ventall més ampli d’estils”.

El concert inaugural, el dia 19 d’octubre, anirà a càrrec de Juan de la Rubia (1982), Organista Titular de la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona. El programa que proposa comença i acaba amb una de les formes organístiques més habituals: el preludi i fuga. Ara bé, entre l’un i l’altre disten gairebé dos-cents anys de tradició musical germànica ininterrompuda, ja que el primer és de Johann Sebastian Bach i el darrer, de Johannes Brahms. De la Rubia és professor de l’ESMUC i ha publicat 10 discos com a solista. El seu CD dedicat a Johann Sebastian Bach, enregistrat a l’orgue Metzler del Monestir de Poblet, ha obtingut la distinció “Melómano de Oro”, com a “un treball que és tota una revelació” (Alejo Palau, juliol de 2016). El diari ABC el va considerar ”un dels enregistraments més sorprenents de l’any” (Stefano Russomano, setembre de 2016).

En el segon concert, Thiemo Janssen (1966) ret homenatge al constructor d’orgues més important del nord d’Europa, mort a Hamburg fa tres-cents anys. Arp Schnitger va perfeccionar l’estil de l’orgue barroc del nord, va construir o modernitzar uns 170 instruments i tenia bons amics entre els organistes del nord d'Alemanya, com Buxtehude, Reincken i Böhm. El jove J. S. Bach es va presentar per al càrrec d'organista de l'orgue Schnitger de St. Jacobi a Hamburg, però no va aconseguir la plaça. La música d’aquests autors estarà present en el concert del monestir de Poblet. Janssen és molt sol·licitat com a solista i professor de classes magistrals, i diversos enregistraments de ràdio i CD documenten el seu ampli repertori. Des del 2000, junt amb la seva esposa Agnes Luchterhandt, és titular del famós orgue Arp Schnitger (1687) de Norden, Frísia Oriental.

El Festival el tancarà la jove Mona Rozdestvenskyte (1994), amb un recital en què Bach és el protagonista absolut. Una obra de Buxtehude i una altra de Mozart emmarcaran una selecció en què destaca la Triosonata en re menor, BWV 527, un dels grans monuments del repertori per a orgue que ens va llegar el kantor de Leipzig. Nascuda a Moscú, Rozdestvenskyte s’ha format amb alguns dels intèrprets de major renom,  alguns dels quals ja han passat per Poblet, com Ben van Oosten i Olivier Latry, a més de Martin Sander, Guy Bovet i Wolfgang Zerer.

El compromís de Poblet amb la Cultura i el Patrimoni

Amb el VII Festival Internacional d’Orgue culmina un any clau en la història recent del monestir de Poblet pel que fa al seu compromís amb la cultura. A més d’arribar a les set edicions tant del Festival de Música Antiga que dirigeix el mestre Jordi Savall com del Festival Internacional d’Orgue, el monestir ha inaugurat dos nous espais que serviran per explicar millor el paper d’aquest centre espiritual al llarg de la història de Catalunya. Es tracta del renovat Museu i del Centre de Visitants, on dos audiovisuals immersius permeten reflexionar sobre la visita al monument i veure imatges inèdites de la vida monacal que encara avui és el centre al voltant del qual s’articulen totes les activitats.