×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Salesians) Martí–Codolar ha acollit la V Jornada salesiana de comunicació que en aquesta edició ha analitzat les situacions de crisis, com previndre-les i com abordar-les atesa la realitat actual de la societat, la comunicació i la situació dels mitjans de comunicació.

La jornada formativa, a la qual han assistit més de 80 referents de comunicació de totes les cases Salesianes d'Espanya i de Portugal, ha comptat amb la participació d'Albert Sáez i Josep Maria Brugués, experts en comunicació corporativa i situacions de crisis.

Albert Sáez va dibuixar l'escenari actual en el qual actua una societat que ha evolucionat cap a individus apoderats que reclamen una autoritat horitzontal exercida amb transparència.

Al mateix temps, la comunicació es caracteritza pel canvi en el comportament dels usuaris. “No senten la necessitat d'informar-se únicament pels mitjans de comunicació”, va explicar Sáez, de fet, el 60 per cent dels usuaris a Europa s'informen a través de les xarxes socials; una informació que es consumeix a través del mòbil, una tecnologia que ens ha portat a la mobilitat i a la immediatesa. Aquests factors han provocat el que l'expert denomina autocomunicación de masses. “S'han eliminat un munt d'intermediaris, i les persones no solament han guanyat el poder de publicar sinó també de jerarquitzar la informació compartint i recomanant”. Actualment la informació és viral, “funciona per contagi”.

En la V Jornada de Comunicació també s'ha analitzat la situació de l'Església i la seua vinculació amb els casos d'abusos sexuals i el seu encobriment. Un tema que es mantindrà molt present en l'actualitat informativa perquè segons Sáez, el papa Francesc entén com ningú el món de la comunicació i té clar que és imprescindible actuar amb transparència. 

Aquests casos estan provocant tres tipus de crisis: reputacional, institucional i de confiança. L'expert recomana analitzar cada situació des d'aquestes tres perspectives per a posar en marxa les accions oportunes per en última instància regenerar la confiança en els usuaris. “Davant qualsevol crisi és necessari actuar amb anticipació; posar en marxa un protocol establit, i actuar sempre des de la transparència”.

Anticipar-se a les crisis

Josep Maria Brugués va abordar la comunicació de crisi, posant l'accent en la importància de la preparació. “La comunicació de crisi comença abans de la crisi”, va assenyalar.

Brugués va analitzar les fases de la crisi destacant la importància de les dues primeres, prèvies a qualsevol crisi: prevenció i preparació. “En aquestes fases cal definir les situacions que ens poden generar una crisi, crear un manual de crisi i preparar els portaveus”.

Una vegada immersos en la crisi, Brugués va fer una sèrie de recomanacions per els portaveus: estar disposat a donar explicacions, oferir informació fiable, parlar sobre fets confirmats, ser clar i concís.

La jornada va concloure amb un taller pràctic que va ser a càrrec del responsable de xarxes socials de delegació de comunicació social de la Inspectoria Maria Auxiliadora, Carlos Martín.

En aquesta part de la formació es van analitzar diferents situacions reals de crisis i com s'han gestionat. Martín va instar els responsables de comunicació de les cases i entitats salesianes a actuar amb transparència. “És important demanar perdó, reconéixer l'error i intentar esmenar-lo”.

A l'inici de la Jornada, el delegat de Comunicació social de la Inspectoria Maria Auxiliadora, Josep Lluís Burguera, va demanar un minut de silenci en memòria del salesià missioner assassinat el passat dia 15, Antonio César Fernández. Josan Montull, director de Salesians Huesca, va oferir l'oració compartida, en la qual va recordar que l'autenticitat moral de la comunicació és ser coherent entre el que es diu i els que es fa.

Francisco José Pérez, delegat de Pastoral Juvenil, de la Inspectoria SMX va recordar el missatge del papa Francesc, per a la 53a jornada de les Comunicacions Socials, que ajuda a orientar bé la comunicació, no quedar-se “atrapat per la xarxa” i utilitzar la comunicació per a retornar-li la dignitat aquells que l'han perduda.