Vés al contingut
Catalunya Religió
(Rosa María Jané Chueca/ Catalunya Cristiana) Es calcula que cap a l’any 2026 la basílica de la Sagrada Família estarà totalment acabada. Això no obstant, per a qui no vulgui esperar fins aquella data té la possibilitat de visualitzar com serà el temple un cop edificat completament. O millor encara: convertir-se un mateix en arquitecte o arquitecta i aixecar el temple «amb les pròpies mans». Ara és possible, virtualment, gràcies al primer joc de Facebook en català d’abast mundial, creat pel Centre Edith Stein (Pastoral Universitària de l’arquebisbat de Barcelona), Ràdio Estel i Catalunya Cristiana, i desenvolupat per l’empresa Mirapro.
El 27 de novembre es va estrenar mundialment a Facebook aquest joc de la Sagrada Família, disponible en català, castellà i anglès. Per poder-hi jugar, cal tenir Facebook i anar a aquest l’enllaç. Precisament, l’estrena del joc es va fer el primer cap de setmana d’Advent, «perquè és un temps de renovació, de canvi», explicava Francesc Grané, director del Centre Edith Stein, en la presentació del joc als mitjans de comunicació.
«La idea del joc parteix de Jaume Aymar, director de Catalunya Cristiana i Ràdio Estel», comentava Grané, «amb motiu de la trobada interreligiosa per la pau organitzada per la Comunitat de Sant’Egidio i de la visita del Papa a Barcelona. La idea era crear una eina que permetés fer pedagogia del cristianisme amb una visió clara i actual del fet cristià». Així es va pensar en la Sagrada Família, com a referent de Barcelona a escala mundial, «perquè s’hi troba tota la Bíblia, els elements fonamentals del cristianisme. El punt central és fer una pedagogia del fet cristià avui, sobretot de cara al sector jove, de 18 a 30 anys, que és el perfil de l’usuari de Facebook».
Preguntes i respostes
Un cop es va tenir la idea clara, el segon pas va ser discernir quin canal fer servir per fer-lo realitat. Facebook va ser la resposta. En aquest sentit, Grané reconeixia que els organitzadors de la iniciativa «hem hagut de formar-nos en Facebook, perquè en aquest camp érem una mica analfabets… Aquest joc és un projecte nou, un banc de proves que neix amb limitacions i amb encerts».
L’objectiu del joc és construir la basílica abans que ningú i decorar-ne l’entorn de la millor manera possible, mitjançant jardins. Per poder construir el temple cal respondre unes preguntes referents a tota la simbologia de la Sagrada Família i d’altres temes de cultura general. Com assenyalava Pau Font, director de Mirapro, en la presentació del joc, «és un joc de preguntes i respostes. Les respostes correctes donen punts que serveixen per aconseguir les diferents parts de la Sagrada Família. Les respostes incorrectes no resten punts. Hi ha 50 símbols, cadascun amb la seva pregunta corresponent i que dóna una sèrie de punts. Cal aconseguir tots els símbols de cadascuna de les parts. El jugador també hi trobarà preguntes bonus, que apareixen cada 24 hores. Quan l’usuari comença a jugar, hi ha una base sobre la qual cal començar a aixecar el temple».
Per saber com va l’edificació, un requadre mostra el percentatge de la basílica construïda i un tutorial permet guiar el jugador que vagi més «despistat».
Un atractiu del joc és que podem conèixer quina evolució porten els nostres amics en la seva pròpia construcció de la basílica, gràcies a la informació que poden explicar al Mur.
Hi ha una cura especial en el grafisme del joc i els fons de les pantalles emulen el trencadís tan característic d’Antoni Gaudí, i durant tot el joc ens acompanya una música tranquil·la, amb un toc mediterrani i místic alhora.
Els tres idiomes en què ha estat dissenyat el joc li atorguen un caràcter mundial perquè des de qualsevol racó del planeta qualsevol usuari hi pugui participar. Pau Font subratllava especialment que «el joc està en català. Com que el 95% dels jocs de Facebook són en anglès, podem dir que és el primer joc en català a Facebook».
Després de 6 mesos de treball intens, el joc de la Sagrada Família s’ofereix com a eina pedagògica per fomentar la cultura bíblica i amb la intenció d’arribar a un perfil molt ampli d’usuaris, no necessàriament catòlics o creients. Facebook té més de 500 milions d’usuaris, per la qual cosa les possibilitats del joc són immenses…

I per al guanyador, un premi: una visita guiada a la Sagrada Família!

Rosa María Jané Chueca. Text publicat a Catalunya Cristiana.

Institucions
Tags

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.