Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Xavier Memba –CR) Ens trobem a mig matí amb en David i la Lena Philbrick. Aquest matrimoni és membre de l’equip directiu de Synergy International Christian School, una escola evangèlica que ha començat a fer classes aquest febrer a Bellaterra, a Cerdanyola del Vallès. És un centre educatiu nord-americà, però que combina els requisits exigits per la Generalitat de Catalunya, la Unió Europea i la legislació dels Estats Units. Escola d’infantil, primària i secundària, d’inclusió i atenció a la diversitat, i amb grups reduïts, ofereix ensenyament en anglès, català i castellà, segons la necessitat dels alumnes.

Lena Philbrick és orientadora psicopedagògica, mestra de música, anglès i educació especial. A la conversa amb ella i amb en David, a una de les aules d’aquesta escola evangèlica, s’hi afegeix Sug Ying Yang, una membre de l’equip docent que treballa, com a psicòloga neuroeducativa, en les àrees de necessitats especials i inclusió.

La parella explica que Synergy neix d’una necessitat personal –a partir de l’experiència d’escolarització dels seus fills– combinada aquesta amb les necessitats d’altres famílies evangèliques que també expressaven el desig de portar els fills a una escola que tingués un plantejament pedagògic d’acord amb les seves conviccions religioses, com a dret garantit per la constitució.

“Encaixava amb la nostra passió per l’educació”

L’escola és una iniciativa de Connecta Associació Cristiana que, com a entitat religiosa, té l’objectiu de “difondre l’amor i la veritat de Déu servint a les esglésies evangèliques, i a la societat en general, a través de diferents ministeris”. De fet, els estatuts amb què es va legalitzar Connecta estableixen que la missió de l’associació és “donar suport, promoure o iniciar qualsevol activitat que serveixi al propòsit de propagar la Paraula de Déu”. L’antiga Llibreria Evangèlica del carrer Camèlies de Barcelona és un exemple de les diferents iniciatives de Connecta al llarg dels anys.

Tot i que, des d’un principi, el matrimoni sabia que era possible tirar endavant un projecte educatiu amb Connecta, “mai vam pensar que nosaltres seríem capaços de dur-lo a terme”, expliquen. Van demanar ajuda a la comunitat evangèlica docent, esperant que algú tingués el desig de tirar-ho endavant amb tot el seu suport. I va arribar el moment de llançar-se i iniciar el procés per obrir una escola. Amb el pas dels anys, assenyala la Lena, “hem anat veient que tot ens havia anat preparant per això i que, de fet, encaixava amb la nostra passió per l’educació”.

Tan aviat van engegar el projecte, el matrimoni Philbrick va buscar el contacte i el suport d’altres iniciatives i projectes educatius dins de la comunitat evangèlica. Existeix una “xarxa orgànica”, comenta en David, “alimentada de forma molt natural a través de converses, missatges, trucades i contactes a través de la qual rebem ànim i suport moral”. D’una conversa que el seu dia van tenir amb el pastor Josep Monells, David recorda que els deia que avui dia era igual o, fins i tot, més necessari obrir aquest col·legi com en el seu dia ho va ser quan ell mateix va impulsar l’obertura de l’Escola Pere Galès.

El matrimoni és de l’opinió que a Catalunya hi ha molts docents amb conviccions cristianes. Persones que des de la seva tasca diària contribueixen a enriquir i formar els nens en l’entorn secular on es troben. També, defensen els Philbrick, hi ha molts centres amb arrels d’inspiració cristiana, amb idees i conceptes de Déu que plasmen en els seus projectes educatius. Però, segons ells, Synergy fa un pas més enllà. La seva aposta és ensenyar totes les matèries tenint en compte Déu com el seu creador. D’aquesta manera, comenten, es fa palesa la seva presència en les matemàtiques, la història i les ciències naturals i socials. Per a ells, es tracta d’integrar la fe en “allò que aprenem”, transmetent així “una cosmovisió cristiana de forma oberta”.

Una escola internacional, però localment arrelada

L’equip directiu i els docents de Synergy estan convençuts que totes les mares i pares, sigui quina sigui la seva fe –o encara que no tinguin cap mena de fe en particular– volen que els seus fills i filles siguin estimats, acceptats i tractats amb respecte i dignitat com a persones. Això, és el que prenenen anmb Synergy. “Pensem que molts portaran els seus fills a una escola que, com la nostra, posa l’èmfasi precisament en aquests aspectes”, afirma en David.

D’altra banda, l’escola és molt diversa en la procedència dels seus alumnes. És una escola internacional, però alhora localment arrelada. L’ensenyament vehicular és en anglès, català i castellà, segons la necessitat dels alumnes. D’acord amb la legislació vigent, però, fan català i castellà, així com història. També fixen en el programa competències digitals, “les noves tecnologies són un recurs més a l’aula”, afirma el director de l’escola; “tanmateix, prioritzem la presència i la interacció entre els alumnes i els docents”, hi afegeix.

Synergy va obrir les portes el setembre del 2015. Per un procés de regulació, el juliol del 2019 va quedar suspesa de forma provisional l’activitat docent. A partir del mes de febrer passat es va autoritzar ja de manera oficial l’obertura. Ha estat un llarg procés de deu anys, des que el matrimoni van començar a somiar i pregar per Synergy. Un procés al qual s’han anat sumant moltes més persones –especialment equip docent i pares– que han fet una realitat d’aquest projecte.

Tot i les dificultats derivades del confinament i la pandèmia, l’equip directiu reconeix que aquest temps els ha permès acabar de donar forma al projecte, definir de manera més exacta el seu marc pedagògic i, literalment, construir l’escola. També han establert les bases per fer créixer la xarxa de suport econòmic a través de donacions, ja que l’escola és finançada totalment amb fons privats. Els Philbrick agraeixen de manera especial l’atenció que han rebut des de Serveis Territorials de la Generalitat, que els ha ajudat al llarg de tot el procés, agilitzant en tot el possible el diàleg i tràmits amb les institucions americanes.

Tres pilars d’aprenentatge

El projecte educatiu de Synergy s’estructura sobre la base d’un projecte competencial. Tot i ser una escola americana, el punt de referència més determinant han estat escoles europees, especialment d’Holanda, amb les que Synergy està en “partnership”. Com a escola, també formen part de l’Associació International d’Escoles Cristianes, de qui reben certificació juntament amb la Middle States Association dels Estats Units.

L’escola s’inspira en el model pedagògic de Charlotte Mason, una educadora britànica de finals del segle XIX i principis del XX que proposava que els nens i nenes se’ls ha d’educar de forma integral, identificant quines són les seves necessitats reals i, a partir d’aquestes, atendre el seu procés d’aprenentatge.

En concret, la pedagogia de Synergy se sustenta en tres pilars. En primer lloc, la Lena parla del concepte de les “idees vivents” de Mason. Es tracta d’utilitzar el text literari per treballar amb principis teòrics i combinar-los amb el diàleg obert a classe. Així, s’aconsegueix una connexió emocional amb l’estudiant que activa el pensament crític i la curiositat. El segon pilar pedagògic és formar els infants en hàbits d’ordre, atenció i treball excel·lent. Finalment, el tercer pilar és fomentar un ambient d’ordre i d’amor, on es minimitzin, es tractin i s’ajudin a pal·liar l’estrès i l’ansietat. Aquests tres eixos, segons la Lena, emfatitzen l’educació emocional com el factor més determinant per a l’èxit acadèmic.

I sobre això, afegeix Sug, “el més important és començar la formació pels docents”. En aquest sentit, una de les prioritats de Synergy és capacitar els docents perquè adquireixin l’habilitat de regular-se i automotivar-se pel que fa a les habilitats socials.

Una mateixa vocació de servei a la societat

La vocació de Synergy és servir al país i a les esglésies de Catalunya. De fet, tant el nom de l’associació Connecta, com el de l’escola, són tota una declaració d’intencions. A través dels seus projectes busquen una connexió entre les diferents entitats, institucions i comunitats que conformen el poble evangèlic a Catalunya. En aquest sentit, els membres de l’equip directiu conclouen que una de les coses més gratificants de Synergy és veure que tant els docents com els alumnes són representatius del teixit tan variat de les esglésies evangèliques de Catalunya que, així i tot, comparteixen les mateixes línies bàsiques i una mateixa vocació de servei a la societat.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.