Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(SalesiansEn el marc del 39è Festival de Cinema de Torí, que es va realitzar del 26 de novembre al 4 de desembre, el Centre Experimental de Cinematografia – Arxiu Nacional Cinema Empresa i la Seu Salesiana van presentar el treball de restauració digital del llargmetratge ‘Don Bosco’, dirigit en 1935 per Goffredo Alessandrini, produït per Riccardo Gualino per a la naixent Lux Film. La pel·lícula narra la vida del sant piemontès, des de la seva infància al camp de Monferrato, fins la seva joventut al seminari, des de l’activitat educativa i social realitzada a Torí amb els infants dels sectors socials més humils, fins a la fundació de la Obra Salesiana i la canonització.

A l’era del cinema digital, la restauració de pel·lícules antigues continua sent l’última oportunitat per manejar aquestes llargues tires de cel·luloide que han fet somiar generacions d’espectadors. És un treball super especialitzat, que només les cineteques i els arxius poden fer. El Festival de Cinema de Torí ha creat una secció al seu voltant, “Back to Life”, que aquest any va presentar cinc joies del passat que han tornat a la vida. El més antic és Don Bosco, rodat el 1935 per Goffredo Alessandrini, quan tenia poc més de trenta anys. La pel·lícula es va rodar a Torí, Chieri, Monferrato i els estudis Fert-Microtecnica. Per això es van rodar 40.000 metres de pel·lícula, dels quals se’n van editar 2.500. El cost de la pel·lícula va superar els dos milions de lires en aquell moment.

La pel·lícula es va estrenar el 1935, un any després de la canonització del Sant de la Joventut. El director Goffredo Alessandrini explicarà més tard: “A la pel·lícula només hi ha un actor professional, els altres van ser agafats del carrer, com es diu. Així. els sacerdots eren autèntics salesians, que es prestaven tots. També estava molt interessat pels llocs on vam filmar. Recordo certs convents com el de Chieri. I tinc present que aquell hivern Torí era una ciutat blanca com la neu, però amb el sol i el cel blau”.

La reconstrucció, digitalització i neteja de la imatge va ser realitzada per a l’Arxiu Nacional de Cinema Corporatiu per Ilaria Magni, Diego Pozzato i la gerent Elena Testa. La restauració va començar amb el negatiu conservat al Fons Salesià dipositat per la Direcció General d’Obres Don Bosco el 2016 a Ivrea, integrant els buits amb seqüències conservades al Museu Nacional del Cinema, la Cineteca de Bolonya i el Museu George Eastman de Rochester, Estats Units.

La pel·lícula forma part de la col·lecció cinematogràfica de la Congregació Salesiana dipositada el 2016 al CSC-National Cinema Enterprise Archive, composta per unes 500 pel·lícules que ofereixen una valuosa documentació de la presència dels salesians a molts països del món. Aquesta col·laboració ja ha permès identificar i recuperar títols poc o gens coneguts com Els 26 màrtirs del Japó, pel·lícula dirigida el 1931 per Tomiyasu Ikeda, sobre la persecució i martiri dels cristians a l’era Tokugawa; i Els conqueridors de les ànimes, dirigida per Renzo Chiosso i Felice Minotti.