Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(IQS) Per tercer any consecutiu, i davant la bona acollida de les primeres edicions, IQS ha realitzat una activitat dirigida a alumnes de Batxillerat, consistent en practicar algun dels treballs experimentals als quals es poden enfrontar en la prova de la matèria de Química de la selectivitat.

Segons es recull en el document orientacions per la prova de la matèria Química de les PAAU, el grup de coordinació de la matèria de Química fixa 12 treballs experimentals que són susceptibles de ser preguntats en la prova de Química de la Selectivitat, bé sigui en la tipologia de pregunta “Descripció de procediments experimentals”  o en la tipologia de pregunta “Interpretació i anàlisi de treballs experimentals”. D’aquests 12 treballs, IQS en va escollir tres, en concret: determinació experimental de la calor d’una reacció; observació experimental del sentit de desplaçament d’un equilibri quan es varien la concentració, la pressió o la temperatura; i observació experimental dels equilibris de solubilitat de compostos iònics poc solubles.

La situació específica d’enguany, motivada per les restriccions derivades de la COVID, va fer considerar l’opció d’oferir aquestes pràctiques en format on-line intentant que els alumnes participants assumissin un paper actiu i visquessin la pràctica de la forma més experimental possible. Així, durant les tres primeres setmanes del mes de març, es van organitzar sis sessions on, sota el lideratge de M. Victòria Codera, professora IQS del departament de Química Analítica i Aplicada, es va dur a terme, en format virtual, l’activitat. Els inscrits havien rebut prèviament una documentació. A l’inici de cada sessió es duia a terme una xerrada explicativa, perquè els assistents coneguessin la dinàmica de treballar en un laboratori. Posteriorment, Codera efectuava l’experiment pròpiament dit, combinant imatges prèviament gravades en els laboratoris i difoses durant la sessió, amb explicacions i preguntes que formulava als assistents. A mesura que avançava la sessió, els assistents havien d’anar elaborant un informe de conclusions que els ajudava a entendre millor la pràctica realitzada i que es podien endur i utilitzar per al seu estudi posterior.

En aquesta tercera edició, enguany en format virtual, s’han inscrit un total de 970 alumnes de batxillerat procedents de centres educatius públics i concertats de Catalunya.