Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Catedral de Barcelona) Una de les obres pictòriques més important que conserva la Catedral de Barcelona ha iniciat una ruta internacional. Els propers mesos la Pietat Desplà, la millor obra del segle XV de la Península, es podrà veure a el Museo del Padro de Madrid, al Museu Nacional d’Art de Catalunya i al National Gallery de Londres. La Pietat Desplà es considera l’obra mestra de Bartolomé Bermejo, un dels artistes amb més fama a la seva època i que després va caure en l’oblit. És també la seva darrera pintura.

El Capítol de la Catedral de Barcelona ha cedit l’obra per la mostra antologia de Bartolomé Bermenjo organitzada pel Museo del Prado i el Museu Nacional d'Art de Catalunya amb el suport de la Fundació Banc Sabadell. La mostra reuneix per primera vegada totes les obres conegudes de Bermenjo que hi ha en museus i col·leccions europees.

La Pietat s’exposa habitualment a la Sala Capitular de la Catedral de Barcelona i és la primera vegada que es pot veure fora de la Catedral. Fa dos anys l’obra va ser restaurada amb el patrocini de la Fundació Banc Sabadell.

A la Catedral de Barcelona també es pot veure la darrera intervenció artística de Bermejo, el vitrall de la capella baptismal (1495) dissenyat per Bermejo i realitzat per Gil Fontanet.

L’exposició antològica de Bermejo consta de 48 obres procedents de les col·leccions de més de 25 prestadors. S'exhibeix des del 9 d'octubre de 2018 fins el 27 de gener de 2019 al Museo del Prado i, amb petites variacions, des del 14 de febrer fins el 19 de maig de 2019 al Museu Nacional d'Art Catalunya. Posteriorment hi haurà una mostra a la National Gallery de Londres. La mostra ha estat comissionada pel professor de la Universitat de Girona Joan Molina.

Després d’aquest periple internacional la Pietat Desplà tornarà a exposar-se al seu espai original a la Catedral de Barcelona.

 

La Pietat Desplà, una obra a quatre mans

L’obra de Bermejo es coneix pel nom de l’arxidiaca barceloní Lluís Desplà, que a finals de segle XV va fer l’encàrrec al pintor per la Catedral. La petició va arribar en el moment de màxim esplendor de l’artista hispà i quan ja feia un temps que s’havia instal·lat a Barcelona.

L’obra és un oli sobre taula (175 x 189 cm) que es va donar per finalitzada el 23 d'abril de 1490. És una Pietat considerada única per les seves singularitats. En primer lloc per un fantàstic paisatge de caràcter expressionista i simbòlic, concebut per propiciar una meditació sobre el significat del sacrifici de Crist i el seu paper redemptor. En segon lloc per la presència de sant Jeroni, on es veu la influència de Desplà i el seu caràcter humanista i amarat de la cultura italiana. Una tercera particularitat és el text all'antica gravat a la base de la pintura, testimoni de l'afició col·leccionista de Desplà per les inscripcions antigues. Aquests detalls mostren que l’obra va ser concebuda conjuntament per l’artista i l’eclesiàstic, que finalment va donar nom a l’obra.

 

Un final misteriós i l’oblit

La Pietat Desplà també obre un misteri sobre la trajectòria de Bartolomé Bermejo. Tot i que estava al cim de la seva carrera, després d’aquest quadre només es coneix una intervenció en el disseny d’un vitrall de la Catedral de Barcelona. Què va passar perquè el millor pintor de la seva generació, amb encàrrecs internacionals, gairebé desaparegués del paisatge artístic després d'haver executat la seva obra mestra?

Tota la documentació apunta a que Bermejo va morir a Barcelona el 1501, però no se sap perquè es va aturar la seva reconeguda producció. La seva trajectòria i un caràcter complicat porta a alimentar aquest misteri. Bartolomé de Cárdenas, àlies el Bermejo, va néixer a Còrdova cap al 1445-h. 1501). Jueu convers, va mantenir una vida itinerant residint a ciutats com València, Daroca i Saragossa. Arriba a Barcelona el 1486 després que la Inquisició aragonesa condemnés la seva dona acusada de pràctiques judaïtzants. La Pietat Desplà és incomprensiblement la seva darrera obra.

Pintor innovador, aplica la tècnica de l'oli segons la manera dels flamencs però desenvolupa un llenguatge personal de signe realista i noves interpretacions de tot tipus de temes i iconografies. Aquesta innovació culmina amb l’obra per la Catedral de Barcelona.

Després de la seva mort, la fama desapareix ràpidament i moltes de les seves obres van ser arraconades en sagristies i golfes o, senzillament, es van perdre. Fins al segle XX els especialistes i col·leccionistes internacionals no es tornen a interessar per Bermejo. La identificació de la Pietat Desplà, és determinant pel redescobriment de l’autor. Passa a ser reconegut com un dels millors pintors del segle XV. Però això també va donar peu a l'aparició de còpies i falsificacions, aprofitant el llarg silenci sobre la seva obra que en va dificultar la catalogació completa.

L’exposició antològica en la que hi participa la Catedral de Barcelona permet la recuperació definitiva de l’autor d’una de les pintures més rellevants que es conserven en la seu barcelonina.