Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) Música, dibuix, futbol, reforç d'anglès o de matemàtiques. Hi ha infinitat de possibilitats en les activitats extraescolars per a infants i joves, però sovint hi ha una cosa comuna en totes, són cares i moltes famílies no se les poden permetre. L'Escola Pia d'Igualada, junt amb el suport de Càritas Igualada i l'Ajuntament, ha posat en marxa des del novembre el projecte socioeducatiu 'La Peça'. Un espai extraescolar, dins l'escola, dirigit a infants i joves vulnerables.

Segons el document Aproximació a la realitat de l'exclusió social d'Igualada que cada any elabora l’Observatori Social de l’Ajuntament d’Igualada, la ciutat de l'Anoia  disposa  de  tres  SIS  (Serveis  d’Intervenció  Socioeducativa  per  a infants  i  joves) en forma de centre obert. Es tracta de serveis diürns que fan una tasca preventiva amb infants, fora de l'horari escolar,  que  donen  suport,  estimulen  i  potencien  l'estructuració  i  el  desenvolupament  de  la  personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics i l'esbarjo.

El barri de Sant Agustí, on es troba l’Escola Pia, no disposa de cap d’aquests centres. I és des d'aquesta necessitat i des del convenciment que es pot transformar el món a través de l'educació, que sorgeix el projecte 'La Peça'.  Concretament sorgeix des dels monitors del Mou-te, el grup de lleure de l'Escola Pia de Catalunya, també des del professorat de l'escola, i des dels Serveis Socials de la ciutat, a través de Càritas i l'Ajuntament.

Un projecte obert a la ciutat

El resultat, el projecte 'La Peça', que funciona des del novembre a l'escola i que acull joves adolescents de 1r i 2n d'ESO de tota la ciutat. "Treballem amb infants i adolescents d’Igualada, socialment vulnerables, amb edats compreses entre els 6 i els 16 anys", explica l'escolapi Aniol Noguera. Un espai d’inclusió, d’atenció educativa i d’integració, dissenyat per a potenciar i consolidar les habilitats socioemocionals dels infants/adolescents i per acompanyar les seves famílies, a partir del reforç escolar i de les activitats de lleure i culturals en horari extraescolar durant el curs escolar.

La Peça ha obert cada dimarts i dijous des que es va iniciar el projecte. I tot i que la idea era oferir l'espai a infants i joves, només han pogut començar amb joves perquè "en pocs dies d'inici vam quedar desbordats", comenta Noguera. El que volen el curs vinent és fer un pas més, estabilitzar-ho com a projecte, tenir professionals educatius i més estructura per poder obrir-ho també a una franja més d'infantil.

La majoria dels joves que actualment participen del projecte no són alumnes de l'Escola Pia. "Vam donar  prioritat a joves derivats de Càritas i Serveis Socials". La Peça aprofita las mateixes aules de l'escola i funciona amb els monitors voluntaris dels grups Mou-te.

'La Peça', un doble significat

I per què el nom de La Peça? Aniol Noguera explica que té un doble significat. Per una banda es refereix a les peces que permeten fer un joc o construir un puzzle, però també té un significat històric. "Durant molts anys, a les escoles pies, hi havia una aula que es coneixia com la peça. Era un espai polivalent que s’obria després de les classes i on els alumnes podien anar a fer deures i llegir; el pati de l’escola també quedava obert i molts infants i adolescents s’hi quedaven a jugar fins que es feia fosc".

Un nom simbòlic i històric que remet a un carisma amb molts anys d'història. "La Peça ha sorgit de molta gent", afirma Noguera, "és d'aquelles coses que resulten perquè un dia molta gent, de llocs diferents, que no han parlat sobre això, noten que hi ha una necessitat d'educació en el món del lleure però des de la vessant socioeducativa". El projecte s'inspira en Calassanç, el fundador de l'Escola Pia, i en la seva idea que la transformació del món és possible a través de l'educació, i sobretot "una educació per a tothom".

I és que des d'Escola Pia constaten que tot el món de les extraescolars, el món de la cultura, apuntar-se a música, o a dibuix, "són activitats cares", i poc accessibles per a famílies que "no estan pròpiament en un llindar de pobresa". Famílies que no es poden permetre aquests extres, i que en canvi són "vitals per a l'infant i el jove, perquè incideixen molt més profundament en la construcció de la persona".

'La Peça' també té el seu homòleg a l'Escola Pia Luz Casanova del barri del Verdum de Barcelona, que pren el nom del projecte 'La Rotllana'. Des dels inicis del projecte al novembre s'han ofert activitats diverses com jocs al pati, un  cap de setmana de convivència al Pallars, tallers de cuina, de guitarra, cinema, teatre, o xerrades diverses.