Vés al contingut
Catalunya Religió dj. 12/05/2022

(Roger Vilaclara –CR) Temps de conversa, de compartir vivències i d’aprenentatge comú. Així és l’espai que proporciona el projecte ’Parelles lingüístiques’ de les fundacions de l’Escola Pia, Fundació Benallar i Servei Solidari. La iniciativa, que compta amb una desena de parelles, busca donar suport a la formació lingüística de les persones ateses de les fundacions a través d’un equip de voluntaris. 

Es tracta d’un espai informal on un voluntari i una d’aquestes persones conversen sobre el dia a dia, la cultura o els interessos comuns. “No és un espai d’aprenentatge formal de la llengua, sinó de pràctica oral”, explica Guiomar Gude, del projecte de Formació Bàsica-Acollida Sociolingüística de l’Escola Pia. L’acompanyament té en compte la necessitat de l’entorn i permet als participants “comptar amb una persona de referència de la societat d’acollida”.

En un inici, les parelles estableixen uns objectius a complir depenent de les necessitats comunicatives i de la realitat de la persona. “Les temàtiques són canviants i negociables”, diu Gude. Amb tot, des del projecte de l’Escola Pia també asseguren que el voluntari “es converteix en un referent d’intercanvi intercultural”. Entre les dues persones s’estableix un vincle que permet, a ambdues bandes, entendre codis socials, trencar estereotips i conèixer la societat de cadascun d’ells. Per a Gude és “un intercanvi molt generós” per treballar la diversitat. 

En Mahjdi és un dels participants del projecte i afirma que les converses serveixen “per guanyar confiança”. La Carmen, una de les voluntàries, ho confirma: “Facilita la fluïdesa amb el llenguatge oral”.

Els voluntaris, part dels projectes de l’Escola Pia

Hi ha diverses formes d’engegar la parella. Gude explica que normalment “es tracta d’una detecció de la necessitat”. Sovint la persona que ho necessita ho demana perquè hi ha un educador o professor que considera que aquest acompanyament és positiu per a ell. La mateixa Escola Pia també té projectes d’ensenyament de llengües molt més amples que poden derivar a aquesta iniciativa. A partir d’aquí, les fundacions compten amb una borsa de voluntaris per completar la parella. 

“Primer organitzem una trobada entre la parella per establir els objectius i veure si hi ha feeling”, diu Gude. El següent pas és marcar uns horaris i un funcionament adaptat a la parella. A partir de llavors, l’equip tècnic de les fundacions mantenen un seguiment de les parelles per assegurar el seu correcte funcionament. 

Pel que fa a l’equip voluntari, Guiomar Gude explica que és ben divers. N’hi ha que formen part de comunitats religioses, però també hi ha joves interessats en el sector social i un gruix important de persones jubilades. Són participants que venen recomanats per altres persones o que troben informació per internet. Gude destaca la comunitat que es crea amb aquest equip a través de trobades bimensuals i formacions conjuntes. “Són una part més dels projectes de les fundacions”, diu. 

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Imatge
Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.