El Papa Lleó XIV ha rebut aquest dijous en audiència privada el cap de l’Església grecocatòlica ucraïnesa, Sviatoslav Shevchuk, al Palau Apostòlic Vaticà, en una trobada marcada per la solidaritat amb el poble ucraïnès i pels esforços diplomàtics de la Santa Seu a favor d’una pau justa i duradora. La reunió ha començat amb una salutació cordial i un breu intercanvi de paraules. Segons ha informat el comunicat oficial, Shevchuk ha agraït al Pontífex el suport constant del Vaticà a Ucraïna des de l’inici de la guerra, així com les iniciatives humanitàries impulsades per la Santa Seu per salvar vides.
Suport humanitari i dimensió global de l’Església
Durant l’audiència, l’arquebisbe major ha destacat la situació actual de l’Església grecocatòlica ucraïnesa, subratllant-ne el caràcter global. Tot i ser d’origen ucraïnès, ha explicat, és present als cinc continents i manté una missió evangelitzadora oberta a tots els pobles, en plena comunió amb el Successor de Pere.
Shevchuk també ha informat el Papa de diverses iniciatives de cooperació amb la societat civil i amb la comunitat internacional. En aquest context, ha lliurat a Lleó XIV una llista amb els noms de presoners i desapareguts, recopilada directament per les famílies afectades, amb l’objectiu de facilitar gestions humanitàries.
El líder religiós ha tornat a agrair la tasca de la Santa Seu en la mediació i en les accions concretes d’assistència, que inclouen ajudes materials per a la població civil, especialment en zones afectades pel fred i pels danys a les infraestructures energètiques.
Un colom de la pau com a símbol
Com a gest simbòlic, Shevchuk ha obsequiat el Pontífex amb una escultura titulada La coloma de la pau en temps de guerra, obra de l’artista italià Luciano Capriotti. La peça, de ceràmica, representa una coloma ferida per un fragment de metall d’un míssil, però encara viva, com a metàfora d’una Ucraïna “ferida però resistent”.
Abans d’acomiadar-se, l’arquebisbe ha renovat la invitació al Papa perquè visiti el país i ha demanat la seva benedicció per al poble ucraïnès. Lleó XIV, per la seva banda, ha assegurat que manté Ucraïna present en les seves oracions.
Segona trobada des de l’elecció papal
Aquesta és la segona audiència privada entre tots dos des de l’elecció de Lleó XIV. El primer encontre va tenir lloc el maig de 2025, quan Shevchuk ja va lliurar al Papa una llista de centenars de presoners i desapareguts, així com una obra artística en memòria de les víctimes infantils de la guerra.
Amb aquesta nova reunió, el Vaticà reforça el seu paper de proximitat pastoral i diplomàtica davant el conflicte ucraïnès, tot reiterant el compromís amb la defensa de la vida i la recerca d’una pau estable.