Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR/Tarragona) El nou currículum de la classe de religió catòlica conferirà a aquesta matèria més obertura. És el resultat de mesos de diàleg i treball participatiu amb la comunitat educativa per part de la Conferència Episcopal Espanyola i del Ministeri d’Educació. La classe de religió catòlica serà més competencial i tindrà una orientació cap a la resta del sistema educatiu, amb el reforç de vincles amb la resta de matèries. Així s’ha presentat a la Jornada de mestres i professors de Religió de Catalunya celebrada dissabte al Col·legi Sant Pau de Tarragona.

“Aquest currículum ha de ser pres com una oportunitat que els docents de Religió no podem deixar perdre”, apunta el manifest amb què ha conclòs la trobada. El signen el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió Catòlica (SIERC), la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i l’Institut de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB) com a entitats convocants.

Consideren que el text té un “redactat de caràcter marcadament humanista” que propicia el “diàleg amb la resta de coneixements”. També creuen que “possibilita com mai l’adaptació dels continguts i el seu arrelament a la nostra realitat cultural més propera” i que “ofereix una posada al dia metodològica”.

Una classe que planteja preguntes

“Ara la classe de religió té més sentit que mai”, ha defensat Yolanda Otal, mestra de religió del col·legi Lestonnac de Barcelona i docent a l'ISCREB i l'ISCR-Don Bosco. Considera que “planteja una sèrie de preguntes”, en què l’alumnat ha de tenir “la ment oberta” i que els docents han “d’acompanyar-los perquè elaborin els propis continguts”.

En aquest sentit considera que el nou currículum implica “un canvi de paradigma” perquè incideix en la funció d’“acompanyar” més que no pas en la de “donar” uns continguts. Otal creu que en aquest cas “la pedagogia s’ha posat al servei de la teologia”. I ha defensat que “és una proposta de trobada amb l’altre i amb el món”.

“Un currículum per treballar amb la resta de companys”

En les ponències del matí, la secretària de la comissió d’educació i cultura de la Conferència Episcopal Espanyola, Raquel Pérez, ha repassat les diferents etapes que han portat a definir el currículum. Pérez ha defensat que la proposta dona més “llibertat” al docent. També ha apuntat que és un “currículum per treballar amb la resta de companys” del claustre, per treballar d’acord al “context” i “respondre a la realitat i respondre a l’alumne”.

El coordinador de l'àrea de teologia de Cristianisme i Justícia, Manuel Andueza, ha fet notar que “hi ha una presentació de la Bíblia” com a element transversal al llarg de tota la vida acadèmica. Amb temes com la creació, la història del poble d’Israel, les narracions sobre l’acollida o la fraternitat, així com els relats de la figura de Jesús. També ha assenyalat com a temàtica l’aportació de la dona a la Bíblia: “Abans ja es feia, però ara es recorda de forma explícita”.

Per a Andueza, “és un currículum difícil perquè és obert” i ha opinat que “no és perfecte” però sí “molt millor que el que teníem fins ara”. En qualsevol cas, implica formació teològica i pedagògica del professorat per a dotar-los de coneixement, eines i mètode.

Una matèria que reflecteix la vida

També han intervingut a l’acte Yvonne Griley, directora general d’Afers Religiosos de la Generalitat, que ha subratllat “la rellevància que té el fet religiós a la societat”. Hi ha demanat fer pedagogia als joves dels valors de la cohesió, el respecte i la tolerància. “Sigui on sigui, a l’escola pública i a la concertada, contribuïm plegats en aquest diàleg i clima que garanteix la cohesió”, ha demanat.

La secretària general d’Escola Cristiana, Meritxell Ruiz, ha agraït poder-se retrobar després de la pandèmia i ha dit que “en moments de dificultat un docent de religió ajuda a trobar sentit”. I l’arquebisbe de Tarragona i president del SIERC, Joan Planellas, ha defensat que “un mestre cristià hauria de desitjar fer la classe de religió”. Ha descrit la religió com “una de les matèries en què s'hi reflecteix vida” i ha conclòs que l’ensenyament necessita “una classe científicament ben feta”, referint-se tant als continguts com a la pedagogia.

El nou text, que encara s’ha de publicar al BOE, té com a marc eclesial el Pacte educatiu global, a més de les darreres encícliques del papa Francesc. I en l’àmbit civil, es fixa en el model europeu, amb estàndards educatius que busquen la qualitat i l’aprenentatge al llarg de la vida.

La trobada ha aplegat unes dues-centes persones de les diòcesis de Catalunya, Andorra i Balears. Els delegats d’Ensenyament, amb l’amfitrió, Rafael Muñoz de Tarragona, junt amb el director del SIERC, Pere Micaló, el responsable de l’àrea pastoral i socioeducativa de la FECC, Eloi Aran, i la religiosa de la Companyia de Maria, sotsdirectora i cap d’estudis de l’ISCREB, Núria Caum, han acompanyat els docents, que s’han reunit presencialment per primera vegada després de la pandèmia per compartir formació i experiència. Han participat de diversos tallers i la jornada s’ha clos amb una eucaristia.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.