Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

En un dels darrers butlletins us informàvem, en aquest mateix apartat, que el col·legi Sant Josep de Navàs havia estat guardonat pel projecte Gold Rules of Good Behaviour, desenvolupat conjuntament amb un altre centre polonès. Ja aleshores vam destacar el paper catalitzador de les professores d’ambdues escoles, Fina Vendrell i Irena Głowińska. És per això que avui recollim una entrevista amb la docent catalana. 

Quins objectius perseguia el projecte?

L’objectiu de Gold rules of good behaviour ha estat potenciar la bona conducta mitjançant la interacció entre els nois i noies de països diferents -en el nostre cas, Polònia i Catalunya-, utilitzant les noves tecnologies per presentar les activitats i la llengua anglesa com a llengua de comunicació i llenguatge.

Quins criteris valora el jurat?

En primer lloc, la innovació pedagògica i la creativitat, a més de la integració curricular. La part de col·laboració entre països també té molt de pes, així com l’ús creatiu de les eines TIC. És important que el projecte pugui ser transferible i que s’hi vegin uns resultats i beneficis. A partir d’aquí, el procés per ser seleccionat és força llarg, ja que a cada país hi ha molts participants i, per tant, molts projectes. Sigui com sigui, el Servei Nacional d’eTwinning de cada país atorga el segell nacional si creu que el projecte té prou valor com per ser presentat a nivell europeu. I, en cas que el projecte obtingui el segell nacional per part d’almenys dos dels països participants, pot optar a segell europeu. Espanya i Polònia ens van concedir el Premi Nacional, de manera que podíem sol·licitar el Premi Europeu, i això és el que vam fer el desembre del 2013. I el resultat és el premi a la categoria Anglès com a segona llengua, tot i que en el nostre cas és la tercera llengua.

Com heu desenvolupat el projecte?

Ha tingut una durada de dos anys i hi han participat els alumnes de 6è de dos cursos consecutius. El projecte té un pla de desenvolupament que vam anar seguint. Totes les activitats estaven pensades per ser realitzades entre les dues escoles. Per tant, aquí complíem alguns dels objectius més importants: la cooperació, creativitat, motivació i participació de l’alumnat.

Quins encerts i dificultats heu trobat a l’hora de treballar conjuntament?

D’encerts, molts: la interdisciplinaritat de les activitats ha servit per mantenir motivats els alumnes i a nosaltres mateixes, les mestres. Hem establert moltes situacions de comunicació, quelcom que ha permès de millorar molt el nivell de competència comunicativa dels alumnes en llengua anglesa. Però de dificultats també n’hi ha hagut: el fet de treballar amb les tecnologies de la comunicació i informació a vegades és complicat.

Quina valoració global en treus?

Un deu! A nivell personal i professional m’ha enriquit moltíssim. T’ajuda a mirar el món de l’educació des d’una perspectiva més àmplia. T’adones que els alumnes estan aprenent anglès sense adonar-se’n perquè el seu objectiu en aquells moments és un altre: comunicar-se i fer-se entendre i transmetre unes idees i continguts a unes altres persones que ho estan esperant. I al revés.

Hi ha hagut implicació d’altres elements externs ?

Sí, els alumnes en són els grans protagonistes però aquí hi hem implicat també altres mestres de l’escola, els seus pares i mares que també van col·laborar en algunes activitats, el capellà del poble de Polònia, profes d’extraescolars dels alumnes ...

Què és exactament la plataforma europea eTwinning?

eTwinning és una plataforma que ofereix als centres escolars dels països participants eines per comunicar-se, col·laborar, desenvolupar projectes i sentir-se part de la comunitat educativa europea.

Què ha suposat a títol personal el reconeixement d’aquest projecte com a premi Nacional 2013 i ara Europeu 2014?

Des que vaig obtenir el premi nacional se’m va assignar la categoria d’ambaixadora, cosa que suposa col·laborar i orientar d’altres docents que necessiten suport, a banda de participar en articles en el bloc d’ambaixadors catalans i espanyols.

Sóc una persona que gaudeixo molt fent de mestra i aplicant els projectes que em passen pel cap amb el suport de l’equip directiu i de mestres de l’escola. Això em fa feliç, i suposo que és essencial per seguir endavant i no escatimar esforços en allò en què creus plenament. Quan t’arriba aquell somriure dels infants, emocionats pel que farem o acabem de fer, t’omple de felicitat i ganes de seguir endavant.