Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

L’11 de setembre d’enguany, a banda de la dimensió més estrictament política amb la Via Catalana, n’ha tingut una de cívica, històrica i cultural. Coincidint amb la Diada s’ha donat inici als actes de commemoració del tres-cents ani­versari dels fets del 1714. Activitats que s’estendran al llarg d’un any, fins a l’11 de setembre de 2014.
 
Recollint un mandat del Parlament de Catalunya, de 26 d’abril de 2012, el govern de la Generalitat promou la commemoració solemne d’aquest tricentenari amb l’objectiu, expressat pel Parlament, que les diverses actuacions tinguin el màxim efecte com a elements dinamitzadors de la consciència històrica i civil.
 
En la moció del Parlament es demana que aquestes actuacions tinguin “una vessant educativa centrada, d’una banda, a disse­nyar materials específics destinats als centres educatius i al públic en general, amb atenció a tots els públics; de l’altra, a elaborar material promocional vinculat a la commemoració i als seus episodis més rellevants”.
 
L’Ajuntament de Barcelona, per la rellevància de la ciutat en els fets del 1714, també desenvolupa un programa propi d’activitats que coincideix amb la posada en marxa del Born, Centre Cultural (BCC). Un projecte que recupera un espai molt significatiu per a la memòria d’aquells fets, però que va molt més enllà en les seves propostes culturals. La seva inauguració la vigília del dia 11 i les seves portes obertes han suscitat una gran expectació i les primeres valoracions són totes molt positives.
 
La significació històrica de 1714, que incideix en la política de tot Europa, i el sentit cívic, social i polític que té per a Catalunya, mereix la implicació de les escoles. Bona part de les activitats a l’entorn del tricentenari tenen una clara vocació educativa i el propi Born, centre cultural té un programa educatiu molt interessant. Al web de l'Ajuntament de Barcelona també hi ha una plataforma moodle per a facilitar recursos educatius.
 
Efemèrides i commemoracions són oportunitats per treballar continguts curriculars de determinades matèries -o transversals- amb recursos extraordinaris, amb estímuls diversos i un entorn afavoridor que faciliten la motivació de l’alumnat.

Des d’aquesta perspectiva didàctica, val la pena aprofitar aquestes oportunitats. A més, la dimensió de participació més pública en esdeveniments cívics dóna una presència social a l’escola i la relliga de manera més fonda al país.