Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

El passat dimecres, el blog de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya) donava a conèixer els guardonats del Premi Armengol Mir d’enguany. La proposta premiada va ser pel treball “Geolocalització i Realitat Augmentada aplicades al coneixement de l’Arquitectura religiosa de Barcelona”, realitzat per la professora de religió Azucena Vázquez (a la fotografia), de l’Escola Tècnico-Profesional Xavier (BCN). Donats els àmbits conjugats en la proposta (Docència de la religió, aplicació de les TIC i arquitectura religiosa) crec que mereix un espai de reflexió en aquest blog i per això vaig quedar amb l’autora.

Pel que fa a la docència de l’assignatura de religió, la proposta es planteja seriosament si les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) són un “afegit” o un recurs més a implementar en la matèria o, pel contrari, aquestes revolucionen la mateixa manera d’ensenyar la religió al s.XXI (Coll). Apuntant aquesta segona línia s’ha plantejat un projecte que, tant des del seu disseny com en la seva realització i avaluació, les TIC hi siguin presents. Per altra banda, la implementació de les TIC va lligada amb la perspectiva de l’aprenentatge significatiu (Ausbel), en tant que cerca la motivació dels alumnes en l’elaboració d’un producte final del qual els participants siguin protagonistes del seu aprenentatge. Alhora, el projecte es desenvolupa mitjançant la metodologia del treball cooperatiu, ampliant encara més el nombre de competències educatives tractades al llarg del procés.
 
El projecte educatiu conté dues vessants d’aplicació de les TIC: la Geolocalització i la Realitat Augmentada. Pel que fa a la geolocalització els grups de treball han d’escollir diferents edificis religiosos significatius de Barcelona per tal d’elaborar diverses rutes turístiques d’arquitectura religiosa. Aquesta elecció és possible i es veu afavorida per la ubicació de l’escola al centre de Barcelona, una característica de la qual l’autora n’ha sabut treure’n profit. Un cop feta la tria i cercada i corregida la informació, aquesta s’introdueix en el plànol virtual educatiu (una mena de “Google maps” per entendre’ns) gestionat des de EspiRA (Ciberespiral). Pel que fa a la Realitat Augmentada, aquesta és un enriquiment virtual de la realitat, com ara afegir informació escrita o audiovisual a allò que un esta veient a través de la tecnologia com ara un mòbil de darrera generació (veure imatge). Penseu per exemple en la pel·lícula futurista “Minority Report”, on en Tom Cruise rep informació de les ofertes d’un centre comercial quan hi accedeix i és identificat. En definitiva, els alumnes preparen la informació escaient per tal que, al passejar per la ciutat pugui aparèixer informació d’edificis religiosos significatius en un aparell tecnològic. L’avaluació de l’activitat també compta amb la implementació de les TIC, de forma que d’aquesta manera es tanca el cercle.

Una de les reflexions que va motivar a l’autora a tirar endavant aquest projecte, que es preveu dur a terme en el proper curs, va ser la constatació que, tot i tenir la Catedral de Barcelona ben a la vora, molts dels seus alumnes no hi havia entrat mai. Segurament aquest fet és compartit en les aules de religió del nostre país i això em suggereix que, si tots els professors de religió féssim el mateix, podríem proporcionar infinitat de productes “catequèTICs” de primer ordre alhora que formem els alumnes i es dóna a conèixer el patrimoni arquitectònic de l’Església local (Tasca que du a terme amb molta empenta Catalonia Sacra). Algú s’hi anima?. (Properament sortirà publicat on-line aquest treball a la web del Premi Armengol Mir. Recomano la seva lectura).