Vés al contingut

Una part del rebuig al cristianisme que observem avui en la nostra cultura prové de l’absolut desconeixement del missatge antireligiós de Jesús. Amb el terme “missatge antireligiós” vull referir-me al seu contundent al·legat i la seva audaç missió contra les patologies religioses vigents en el seu temps i esteses en totes les religions fins als nostres dies. Aquestes patologies promouen avui, amb una lògica inevitable, a confondre el cristianisme amb les seves terribles deformitats passades i presents. Per contra, un coneixement aprofundit de Jesús com combatent “antireligiós” i veritable “purificador” del fet religiós el faria automàticament digne d’interès per a les mentalitats més contràries i combatives de la religió. Alhora, faria més difícils les deformacions en el si del mateix cristianisme.

Per poc que un s’aproximi a les paraules i fets de Jesús, crida de seguida l’atenció el seu rebuig, insistent, dràstic i frontal, de totes les formes d’opressió i abús basades en la fe, contra totes les formes d’utilització de la fe en favor d’interessos econòmics i polítics, contra l’autoritarisme, arrogància, legalisme, corrupció i hipocresia de bona part dels líders religiosos del seu temps, contra la segregació per motius religiosos de col·lectius sencers (samaritans, leprosos, dones...), contra la aliança entre poder religiós i el poder polític, contra l’esclafament de la fe sota el pes de rituals, prescripcions i prohibicions de tota mena que desvirtuen la seva essència.
Així mateix, Jesús combat també totes les idolatries i les deformacions que presenten un Déu repressor i violent, i mostra Déu com a Pare infinitament misericordiós i obert sempre al perdó i a l’amor superabundant. En coherència, proposa un model de comunicació de la fe totalment allunyat de tota violència, imposició o pressió, fonamentat en la humilitat i la feblesa del qui es deixa matar (“us envio com anyells entre llops”). I, a diferència de tradicions religioses anteriors i posteriors, no proposa rituals, ni sacrificis, ni tabús, ni prescripcions (ni sobre el cos, ni sobre el vestit, ni sobre el menjar...), sinó que situa el centre de la fe en l’amor i el perdó, fixant com a model allò que ell mateix fa: fer-se esclau i servidor de tots, especialment els més necessitats i els més vulnerables.
Per tots aquests motius, Jesús s’enfronta contra els qui fan de la fe un negoci o font d’ingressos (mercaders del temple), contra els qui s’exhibeixen com a purs i autèntics creients (fariseus) i contra les autoritats religioses que s’aprofiten de la fe en benefici propi (sacerdots i mestres de la llei), i qüestiona o relativitza les lleis religioses (com el descans del dissabte) o el llocs (com el Temple) aparentment més sagrats que han estat absolutitzats. Al mateix temps, reprèn amb enorme duresa als seus seguidors quan cauen en les mateixes patologies religioses: la de voler constituir-lo en autoritat terrenal, aïllar-lo del món, preservar-lo amb les armes d’una execució ignominiosa, servir-se d’ell per cercar el poder o la pròpia glòria, pretendre gaudir d’ell en exclusiva, o condemnar i excloure a altres creients que, tot i fer el bé, no són del propi grup...
Mai no destacarem ni reflexionarem prou que fou precisament aquest continuat i obert enfrontament de Jesús contra a la religió constituïda i contra les seves patologies i abusos, el que portà a les autoritats religioses a conspirar per eliminar-lo. I ho van fer precisament usant la religió i manipulant el poder polític, convertint de fet a Jesús en una “víctima” de la religió.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.