Vés al contingut

Fa un any, quan es parlava d’incorporar la matèria d’emprenedoria a l’ensenyament secundari, es van alçar algunes veus que qualificaven la proposta de moda; d’altres afirmaven que es tractava d’introduir a les escoles quelcom que ja s’hi treballava des de feia temps, per bé que amb d’altres denominacions; i encara uns tercers es van lamentar que, per enèsima vegada, a l’escola se li encomanessin noves demandes i responsabilitats.

No faltava raó a cap d’aquestes veus crítiques. Però, alhora, calia dir -i així ho vàrem fer- que els valors i actituds associats a l’emprenedoria són més necessaris que mai i, si l’escola pot fer-hi alguna cosa més per desenvolupar-los entre l’alumnat, cal intentar-ho.

Encara mes, dèiem -i convé recordar-ho- que les escoles privades i d’iniciativa social són fruit d’aquest mateix esperit, d’aquests mateixos valors i aquestes mateixes actituds. Potser el concert educatiu ens ha tingut uns anys adormits i la crisi ens ha despertat de cop, de tal manera que ens hem trobat amb els braços lligats pel citat concert, però ja sense l’esperit inicial.

Els cinquantenaris, els centenaris, els cent-cinquantanaris i d’altres celebracions de més anys encara, freqüents en el col·lectiu de les escoles cristianes, són indicatius de centres que neixen molt abans de cap concert educatiu i des de la capacitat emprenedora de molts i moltes persones; en molts casos, fundadores no sols d’una escola en un indret concret, sinó institucions que han impulsat escoles i iniciatives educatives i socials que han traspassat fronteres!

Quin bagatge més valuós, quin testimoni més lluminós! Perquè ja no ens creiem les veus que afirmen displicentment que això (referint-se a l’emprenedoria) és una moda passatgera, una dèria del govern o una distracció més per a l’escola. L’ús i abús del terme “emprenedoria” pot tenir elements propis de les modes, però no ens equivoquem pel que fa a allò essencial.

Aquest dijous a la tarda celebrem una jornada-seminari sobre emprenedoria per ajudar a incorporar aquesta dimensió en els nostres continguts educatius. La ponència inicial, a més a més, també pot ser d’interès per repensar fins a quin punt les nostres escoles mantenen l’esperit emprenedor sense el qual no existirien. Una petita contribució al treball que molts ja esteu fent i que esperem que tingui continuïtat i amplitud.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.