Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Al suplement literari d'El País de dissabte passat, Babelia, la poetessa i filòsofa Chantal Maillard, especialitzada en la cultura hindú, escriu sobre l'epopeia del Ramaiana, amb motiu de la darrera edició d'aquest text bàsic de l'hinduisme, de la que aquí en teniu les primeres planes.

Destaquem l'interès de l'article (que us podeu descarregar sencer apretant a l'enllaç inferior a aquesta peça) especialment per dos breus paràgrafs que relacionen el paper del mite (narratiu, atractiu, educatiu...) i la seva relació amb la realitat (de forma inversa a Orient i Occident), i d'aquest amb els valors que compartim amb els altres i que donen sentit a la vida. Diuen:

Estamos muy acostumbrados, en la cultura occidental, a considerar, contra toda evidencia, que el mundo en el que estamos es sólido, y nuestra existencia, real. No obstante, en India, la cosa se invierte. Desde el momento en que se entiende que la realidad (este mundo en el que estamos) es ilusoria, la realidad de la ficción cobra mayor solidez. Es más fácil, entonces, creer en un mito, que es una realidad estable, que en la cambiante deriva en la que transcurre nuestra existencia. Es tan sencillo como esto. Cualquier realidad, por ello, por el hecho de ser representada, adquiere valor de verdad.

Necesidad de referente y metafísica de la ilusión son dos de los motivos por los que la representación posee tanto atractivo, pero hay un tercero: la necesidad de placer, ese placer especial que se obtiene al oír una historia o verla representar. Esta necesidad no sólo está presente en los niños, lo está en todos nosotros, y se acrecienta en la cultura global, encaminada -y éste es un riesgo- a construir con esos medios valores que serán de todos y para todos.