Vés al contingut

Continuem amb el perfil generacional que havíem iniciat:

Aquesta generació de joves (que ja comencen a ser una mica més grans) té dues característiques que, per Rifkin, són el motor de la societat que està venint: el domini de la tecnologia i també dels aspectes relacionals. Són dos actius molt importants i que estan efectivament molt representats en aquesta generació: La tecnologia perquè han crescut amb ella i l’han incorporat de forma natural, sense passar per tot el camí de canvi constant de sistemes i versions que vàrem tenir altres generacions. Efectivament podríem dir que és la generació que més ràpidament ha incorporat el Facebook, Twitter, What’s up,... Tecnologia i relació. Amb les xarxes socials no es veritat que la tecnologia individualitzi i separi, tot i que el control de la relació resti finalment en mans individuals. Les persones però estan connectades en xarxes i això no exclou ni substitueix l‘experiència presencial, pot fins i tot facilitar-la. En aquest sentit, i sempre segons algunes enquestes, els joves als que ens referim tenen un bon sentit de la festa i la diversió, que passen a ser les seves icones generacionals més representatives. Això és ben presencial.

Les xarxes per altra banda canvien les mentalitats pel caràcter que tenen de participació directa, sense mediacions, i pel caràcter d’internet on hi ha una àmplia llibertat d’expressió i on els posicionaments són sovint directes i clars, sense ambigüitats. Així alguns membres d’aquesta generació haurien afegit a l’anhel de llibertat individual la cerca d’una experiència més directa en els processos socials, buscant més immediatesa o canalitzant tal vegada el descontent per la frustració de les expectatives creades en els anys d’abundància. Això sens dubte contrasta amb el sistema polític i social convencional basat en la delegació de responsabilitats en sistemes representatius. El crit del 15 M “ningú no em representa” pot tenir en part aquesta explicació. Tanmateix això no esgota la interpretació del moviment dels indignats, però pot constituir-ne tal vegada la seva aportació més genuïna, encara que difícil de concretar en un sistema específic, ja que en ella mateixa anul·la la possibilitat de lideratges, necessaris en les dinàmiques socials col.lectives (almenys fins ara, que sapiguem). Ara bé si alguna generació pot posar les bases per una societat diferent a l’actual tal vegada sigui aquesta, però haurà de trobar els valors propis des dels quals fer les propostes de canvi.

Sembla tanmateix una generació en general poc ideològica. Algú pot pensar: I aquells episodis de violència en manifestacions protagonitzats per joves? Segurament son protagonitzats per una absoluta minoria amb més finalitat desestabilitzadora que ideològica, l’estil sembla més d’una minoria llibertària i anarquitzant. En general tanmateix els canvis que proposen són de base no violenta, encara que siguin potser difícils d’aplicar i/o acceptar: crítica del sistema social i polític actuals, participació directa individual en els processos, major autenticitat i estil més directe i immediatista, menor separació esfera pública-esfera privada, no a la doble moralitat, no als poders fàctics... Els membres d’aquesta generació tenen molt sentit de la llibertat individual i la tecnologia els ha fet més directes en l’expressió, més clars, i segurament també més tolerants i solidaris, que són alguns dels seus actius generacionals. A més tenen una bona preparació en llengües i això ha portat a molts a experiències internacionals: Siguin grans viatges estil aventurer o emigració per qüestions de feina davant la falta d’oportunitats aquí, amb la greu pèrdua de talent per la societat que això pot suposar a la llarga.

Continuarem en la propera entrada.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.