Vés al contingut
Per Jordi Llisterri i Boix .

Quan desapareixen figures de l’estil del cardenal Carlo Maria Martini (i és difícil fer-ne comparacions per la seva immensa talla), acostuma a passar sempre el mateix.

Com en altres eclesiàstics, els sectors més renovadors dibuixen un personatge més roig, oposat, fins i tot contestatari. Un vermell que normalment més accentuen els qui més allunyats estan de l’Església. En el cas de Martini, tots els seus qüestionaments de temes vinculats a la sexualitat, als límits de la vida o a l'estructura eclesial, sovint expressats amb encertades preguntes retòriques. Són sectors que parlen molt de com hauria de ser l’església però que obliden l’espiritualitat i la fe que hi donen sentit.

En canvi, des de dins de l’estructura eclesiàstica es destaca un personatge més blanc, normalment tendint a un blanc més difús com més amunt s'està en la cúria. Martini, tenia una fe molt ben assentada i era profundament catòlic, apostòlic i romà, no hi ha cap dubte. Però tampoc es pot obviar la seva dimensió critica. No era tebi eclesialment parlant. Tot i això, la majoria han passat de puntetes sobre les seves darreres demandes de reforma eclesial.

Per exemple, veient el funeral de dilluns a la catedral de Milà, pensava que allà era impensable que s’hi llegís l’últim text reconegut pel finat. Però també impensable que en alguns espais en els que s'han fet grans elogis a Martini es publiqui alguna reflexió sobre seva nombrosa bibliografia bíblica, espiritual o sobre els exercicis de sant Ignasi.

Tothom és polifacètic i difícil d’enquadrar amb un o dos adjectius, i el món mediàtic incita a aquesta simplicació. El que no pot ser, és quan aquests accents ens porten a un doble personatge. El roig i el blanc. Com si fossin dues persones diferents, segons a quin molí es vol portar l’aigua.

No, Martini era un. I precisament, el seu component crític no s’entén sense el seu component de fe. I la seva autoritat no provenia de la seva carrera eclesiàstica, sinó del seu profund coneixement la Bíblia i la seva capacitat de comunicar-ho (d’anunciar-la).

És el que em molesta més d’aquesta dinàmica, que es produeix en personatges vius i morts. Que no es vegi com la sana crítica eclesial està relacionada amb la sana profunditat espiritual. Que només les dues juntes tenen sentit. I que els que parlen amb més autoritat, són els qui han travat més aquesta relació. Com Martini i com tants altres que segurament coneixeu. Y és significatiu que són la gent d'Església que tenen una credibiltat social més rellevant.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.