Vés al contingut
(darrer post precedit pel primer i segon articles sobre la necessitat d'una arquitectura religiosa contemporània de caràcter devocional i ètic)
(...) Per això mateix em resulta francament insatisfactòria, quan no pertorbadora, la passió amb que la tradició eclesial liberal europea ha apostat majoritàriament per l’espai buit, la sagrada buidor, com el símbol de la presència de la divinitat, o com molt encertadament descrius tu com “la carència simbòlica i històrica del moviment modern en l’arquitectura.” Diria que tant la sensibilitat postmoderna occidental com la fe del poble senzill arreu del món coincideixen en el malestar davant uns edificis excessivament racionals però poc vitals, uns edificis per a ser mirats però no tocats, uns edificis que són silenci però no paraula. En el camp litúrgic/pastoral no aconsegueixo entendre l’al·lèrgia a les imatges, la preferència per les parets immaculades i intocables, la manca de traces de l’ús de l’espai celebratiu on cada dia s’apleguen els cristians[1]. En el camp de la reflexió teòrica, em desconcerta l’oblit de l’obvietat que l’edifici és per a ser viscut, i en canvi els arquitectes sovint es dediquen a descriure’n les qualitats formals i materials, sense parar atenció a com de fet aquell espai és utilitzat durant les celebracions, a com afavoreix o no la comunió amb els germans i germanes per celebrar i actualitzar el Misteri.
Entenc que és fonamental afavorir l’experiència del Misteri inefable, l’experiència d’Aquell que mai cap nom, cap forma, cap edifici, cap imatge podrà arribar a contenir. Però alhora, m’adono que el misteri de l’encarnació, del Déu-fet-home, ens ha de portar a reconèixer joiosament, i no a una simple concessió, de que la Revelació s’esdevé en la realitat històrica del nostre temps, en la mediació concreta. La fe cristiana és una fe no pas intel·lectualista, voluntarista o descarnada, sinó ben arrelada en el dia a dia, en la materialitat, o dit més teològicament, en la sacramentalitat de la realitat[2]. Un ‘art per a ser viscut’ és un art sorgit d’aquesta mediació comunitària. Llavors, l’opció preferencial pel poble senzill i pobre, passa per l’escolta atenta de la seva fe viscuda, de les seves devocions, del seu parlar-de-Déu, de la seva teologia feta pedra, cant, ball o imatge. Potser aquesta fe viscuda té tant o més valor que els tractats de teologia dogmàtica escrits des de la comoditat d’un despatx[3]. Per això, per comprendre l’arquitectura religiosa cristiana, el paradigma de ‘l’art de museu,’ un art aliè i buit imposat des de dalt, queda empetitit al costat d’aquest ‘art devocional’ que implica tota la persona i tota la comunitat, i que dona raó tant els goigs com les tristeses del poble de Déu.
Tan de bo que aquestes cartes, Eloi, ajudin a que l’arquitectura religiosa contemporània sigui també una mica més que simples ‘peces de museu’ i esdevingui ‘arquitectura devocional,’ arquitectura per a viure-hi, arquitectura feta des de i per al poble senzill i pobre. Només així potser l’arquitectura religiosa contemporània serà capaç “d’adreçar tant la bellesa de la vida com la dimensió tràgica de l’existència.”[4] No és pas aquesta la Bona Notícia que reconeixem en la vida entregada fins a l’extrem de Jesús de Natzaret?
Cordialment,
Pau.
[1] La catedral d’Oakland n’és un exemple recent, exemple que en Bert Dalemans també cita en la seva resposta. Diria que aquest edifici clarament aposta per una mena d’iconoclàstia quasi total (amb la desafortunada excepció de la monstruosa imatge del Crist jutge dominant tot l’espai). La diòcesi d’Oakland és extremadament diversa, amb un nombre molt significatiu de catòlics d’origen vietnamita, filipí i mexicà, per citar els grups principals. I malgrat tot, l’espai no permet que la riquesa cultural i religiosa d’aquests grups s’expressi amb llibertat, doncs les expressions de pietat popular queden relegades als marges, en espais minúsculs, quasi residuals.
[2] En aquest sentit, un estudi històric interessant remarcant la importància de la dimensió material en el cristianisme es pot trobar a Colleen McDannell, Material Christianity: Religion and Popular Culture in America (New Haven, Conn: Yale University Press, 1995).
[3] Per a un bon estudi de la religiositat popular com a autèntic locus theologicus veure Orlando O Espín, The Faith of the People: Theological Reflections on Popular Catholicism (Maryknoll, N.Y: Orbis Books, 1997).

[4] García-Rivera, “On A New List of Aesthetic Categories”, 171.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.