Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) "Ens trobem en un context de greu analfabetisme religiós", afirma Enric Vendrell, director de la Direcció General d'Afers Religiosos, i afegeix seguidament: "Per sort tenim en el país una sèrie de gent que ja fa anys que mira de trobar la manera d'esmenar aquesta situació". Institucions com l'Escola Pia de Catalunya o l'associació Unesco per al diàleg interreligiós -AUDIR-, que han presentat aquest dimarts uns materials pedagògics i educatius sobre els diferents llocs de culte de les tradicions religioses presents al territori català.

Un material que compta amb vuit pòsters que responen a vuit tradicions religioses: la catòlica, la cristiana protestant, la cristiana ortodoxa, la hindú, la sikh, la budista, la jueva i la musulmana, i on es representa el lloc de culte de cada tradició per dins i per fora, amb unes il·lustracions fetes per Mercè Iglesias plenes de detalls, que s'acompanyen d'una unitat didàctica per treballar a l'aula i que està dividida en cinc parts: l'edifici, què s'hi fa, un apartat d'art, i una secció 'a prop de casa teva', que recull els llocs de culte de Catalunya i també els més emblemàtics d'arreu del món.

Una eina per "oferir informació i formació sobre diversitat religiosa a l'aula, però també al carrer", segons explica Francesc Torradeflot, president d'AUDIR, ja que "és una invitació a visitar virtualment els llocs de culte, però també a convidar a tothom a fer una visita real; si els hem conegut una mica a través d'aquests materials, segurament perdrem la por".

És ben conegut per tothom que davant del desconegut molts posen una distància. Això comporta un obstacle per a la convivència. Durant anys la societat ha parlat i continua parlant del concepte tolerància, però per Enric Vendrell, cal fer evolucionar el concepte de tolerància cap al de convivència, ja que "dues persones poden tolerar-se sense ni mirar-se, sense fer res plegats, és un pacte de no-agressió, i fonamentar tota una societat sota aquest concepte em sembla pobre. En canvi el concepte de la convivència porta implícit fer alguna cosa plegats, i per fer-ho hem de donar a conèixer aquesta pluralitat religiosa".

L'Escola Pia, precursora en aquest material educatiu

Sota aquest principi integrador ja fa anys que l'Escola Pia de Catalunya hi treballa. Jaume Pallarolas, provincial dels escolapis a Catalunya, ho argumenta afirmant: "ja fa anys que vam eliminar la separació entre alumnes pobres i rics, ja no tenim la separació per sexes a les aules, ara integrem els alumnes amb necessitats educatives especials, no tindrem pas ara la separació per religions amb els alumnes?". I és que aquesta convivència religiosa ve de lluny: "Sant Josep de Calassanç, el nostre fundador, al segle XVII, a les escoles del centre d'Europa i d'Itàlia ja tenia alumnes jueus i protestants", explica Pallarolas, "els alumnes que avui dia tenim a les escoles no són pas homogenis, són diversos, com diversa és la nostra societat actual. A les vint escoles que tenim a Catalunya hi trobem, religiosament parlant, alumnes de les 8 tradicions religioses que avui presentem a través dels pòsters, i també d'altres, inclús d'aquells que diuen no tenir cap religió", però es pregunta: "és només una realitat de les escoles Pia catalanes? jo crec que a totes les escoles del territori passa això".

A totes les escoles catalanes ens trobem pluralitat religiosa, però Vendrell denuncia una manca total de coneixement religiós: "Estem graduant nois i noies a les escoles que no tenen cap referent de les diverses religions presents a casa nostra, i moltes vegades ha estat l'escola religiosa la que ha sortit a buscar solucions a aquest analfabetisme religiós". D'aquí ha nascut el projecte dels materials pedagògics sobre llocs de culte. Un projecte encetat des de l'Escola Pia a la classe de cultura religiosa a través dels tres primers pòsters que ells ja utilitzaven, i complementat en una segona fase per Audir i amb el suport de la Direcció General d'Afers Religiosos i, sobretot, "amb el suport de les comunitats religioses representades als pòsters, que han estat consultores en el procés i sobretot en el material del professorat", matisa Torradeflot.

Un projecte en equip per fomentar la mútua coneixença i per educar en la convivència, ja que, tal com diu Pallarolas "diem que volem ser una escola cristiana, no només per als cristians, sinó per a tothom. És l'escola la que ha de ser cristiana, els alumnes han de ser lliures".

El material presentat el dimarts a la llibreria Claret es pot adquirir a la llibreria al preu de 10€. També es pot visualitzar i descarregar el material a les webs de les tres institucions participants.