Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) Saps xiular? va preguntar Don Bosco a Bartolomé Garelli el 1841. Una innocent pregunta que amaga darrere un gran significat pel carisma salesià. Don Bosco explica a les seves memòries que es va trobar un dia a l'església al rector escridassant Garelli perquè no sabia fer bé d'escolanet. Després de lliurar-ho de la pallissa es va apropar a ell. Tenia el cap rapat, la jaqueta trencada, vella i amb taques de calç i només havia entrat a l'església perquè estava mort de fred. Don Bosco li va preguntar si tenia pare i el jove va contestar que no. Després es va interessar per la seva mare, per la seva casa, per si sabia llegir i escriure. Totes les respostes del noi eren negatives. Tampoc no sabia cantar. A Don Bosco se li va ocórrer llavors preguntar-li: "Saps xiular?" I aquí Garelli va començar a riure perquè sabia fer-ho.

Aquesta petita anècdota de la vida de Don Bosco reflecteix l'objectiu i esperit del teatre a les obres salesianes: potenciar al màxim les habilitats de cadascú, ja que tothom sap fer alguna cosa, per senzilla que ens pugui semblar. Toni Zafra, coordinador del Moviment Juvenil Salesià a la inspectoria de Barcelona i monitor del grup de teatre de salesians de Sarrià, explica el motiu que fa que moltes escoles salesianes optin per aquesta activitat: "en el seu moment Don Bosco parla del teatre, de l'art i de l'expressió com una manera d'arribar als joves i educar-los en totes les seves dimensions. Ell deia que el teatre era una de les activitats més completes per poder arribar a educar integralment la persona, i és per això que el teatre està present en pràcticament totes les obres salesianes del món."

Una activitat extraescolar que va molt més enllà de la representació del musical o d'una obra parlada: "El teatre és només de cara en fora, de cara endins és tot un treball de grup, tot un treball inclusiu, un treball d'acollir aquells joves que fins i tot tenen alguns problemes de relació social o, fins i tot, de psicomotricitat, i aquí els acollim sense importar d'on vinguin i com vinguin, i es treballa, amb els que tiren més i amb els que tiren menys. Fer teatre és l'excusa per a trobar-nos, per fer grup, per fer una experiència comunitària i per engegar un projecte junts des de la responsabilitat de tothom."

COR'S, el moviment salesià que aplega teatre i expressió

Un treball amb rerefons que està present en moltes escoles de la inspectoria de Barcelona, però també en d'altres indrets de la Península. Aquesta moguda que engloba els grups de teatre i totes les expressions artístiques de les obres salesianes d'Espanya i Portugal s'anomena COR's. Un moviment que segons Zafra "ja fa uns 15 anys que funciona i el que pretén és posar en contacte tots els grups de teatre i fer algunes trobades de tant en tant."

Trobades com la d'aquest últim cap de setmana a Sevilla on unes 80 persones representants de tots els grups de teatre salesians de la Península s'han trobat per "conèixer un nou musical (Gracias Don Bosco) que la inspectoria de Sevilla ha creat en motiu del bicentenari, i que es podrà fer a les altres zones perquè s'ha traduït al català, gallec, euskera, portuguès i inclús francès." Una trobada que ha comptat amb set participants de Catalunya, 4 del grup de teatre de salesians de Sarrià i 3 del grup de teatre dels salesians de Terrassa.

Fotografia: MJS Salesians Sarrià