Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(David Casals –CR) Les esglésies ortodoxes celebren aquests dies Nadal i Teofania (baptisme de Crist), dues dates que juntament amb la Pasqua són “moments per a la contemplació i la vivència”, segons explica a CatalunyaReligió.cat l'arxiprest stavrophor Joan, vicari general per Espanya i Portugal del Patriarcat de Sèrbia.

S'ha de tenir present que en les esglésies ortodoxes conviuen dos calendaris: el gregorià (vigent a Occident a partir del segle XVI) i el julià, l'anterior al julià. Entre els dos calendaris hi ha uns quants dies de diferència i, per això, les esglésies ortodoxes que es guien pel calendari julià celebren el Nadal el 7 de gener.

“Com que aquí les nostres parròquies són poliètniques, ens adaptem” i fins i tot hi ha comunitats que han arribat a fer dues celebracions nadalenques –el 25 de desembe i el 7 de gener–, explica l'arxiprest Joan, que també precisa: “Les esglésies grega, búlgara, romanesa, finlandesa i sobretot molta diàspora a Occident celebren Nadal el 25 de desembre. Les esglésies russa, sèrbia i georgiana el celebren el 7 de gener”.

Un altre tret particular és que a diferència d'Occident, en les esglésies ortodoxes el dia no comença a les 24 hores, sinó el dia abans, quan es pon el sol. Per això les celebracions nadalenques s'inicien el dia 6 al vespre.

Teofania

Tanmateix, el dia 6 de gener (segons el calendari gregorià, per tant a finals de mes per les esglésies que es guien pel calendari julià) se celebra una altra festivitat molt important: la Teofania, que es recorda el baptisme de Jesús en el Jordà.

S'ha de tenir present que en la tradició ortodoxa, el naixement de Jesús i l'adoració a Crist per part dels savis d'Orient té lloc la mateixa nit de Nadal, que se celebra amb una litúrgia que comença al vespre i s'acaba ben entrada la nit, i després hi ha el costum de celebrar un àpat comunitari.

“Nadal és una nit per a la contemplació mística, per a rebre el Crist, per tal que neixi a l'interior de cada persona”, per tant va més enllà de commemorar un fet històric, detalla l'arxiprest Joan.