Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Jesuïtes Lleida) Aquest dimarts el Col·legi Claver-Raimat presentarà a la comunitat educativa el projecte “Horitzó 2020”, una iniciativa de la xarxa d’escoles de Jesuïtes de Catalunya que té l’objectiu d’impulsar un nou model pedagògic basat en els principis i valors de la pedagogia ignasiana.

L'acte, a càrrec del director del centre, Javier Puyol, tindrà lloc a la seu d'Arrels i comptarà amb la presència de l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, del Rector de la UdL Roberto Fernández, del director de Serveis Territorials, Miquel Àngel Cullerés, i d’altres autoritats educatives.
 
El projecte “Horitzó 2020” és Jesuïtes Educació agrupa vuit escoles amb 1.300 educadors i uns 13.000 alumnes. I d'aquesta xarxa, el Claver-Raimat és un dels centres més emblemàtics, amb 1200 alumnes i 120 educadors.
 
La xarxa d’escoles de Jesuïtes Educació ha posat en marxa un procés profund de transformació de l’educació, impulsant la reflexió i mobilitzant la participació de tots els educadors, alumnes, un bon grup de famílies i un gran nombre de representats de la societat civil catalana. De la participació de tots els àmbits de la comunitat, en van sortir 56.000 propostes i idees, que han quedat sintetitzades en una publicació Diari H2020, que es lliurarà a tots els assistents.
 
Les escoles de Jesuïtes de Catalunya estan impulsant aquest procés de canvi perquè consideren que l’educació és un dels instruments més potents de què disposem per al desenvolupament humà, per a la cohesió social, per a la millora col·lectiva i, a més, és una peça clau d’ascensor social. L’objectiu de “l'Horitzó 2020” és crear les condicions que permetin introduir grans canvis en el model educatiu no només a nivell pedagògic, sinó també a nivell organitzatiu i d’espai físic per tal que es puguin consolidar un nou model d’ensenyament-aprenentatge.
 
Així doncs, cal dotar els alumnes de les eines (habilitats, competències i valors) que els ajudin a gestionar tot el coneixement al qual tenen accés. La gran revolució i el gran repte són transformar l’escola en què el professor ensenya, a l’escola en què l’alumne aprèn. Tanmateix, per dur a terme aquest gran repte, no n’hi ha prou amb la progressiva implementació de reformes o innovacions puntuals.

El model tradicional està esgotat

L’escola està sobresaturada de contingut. Ara per ara, se li ha encomanat la responsabilitat última d’educar tot un ventall excessivament ampli de temes. El model tradicional, que impera a l’actualitat, està esgotat. El sistema educatiu té molta inèrcia perquè es mou per costum. La crisi de l’educació és profunda, estructural i sistèmica a tots els països del nostre entorn occidental.
 
Jesuïtes Educació té clar el compromís amb l’educació del nostre país, i la responsabilitat de rendir comptes a la societat que els ha donat la confiança de l’educació dels nostres infants i joves. Els educadors han de tenir més seguretat i menys complexos. Les escletxes hi són: cal deixar de pensar que ningú no ajuda l’escola per passar a l’acció. Aquest és el gran repte de “l’Horitzó 2020”. No canviarà res si continuem actuant de mateixa forma. Les lleis i les administracions per si soles no resoldran les coses. I, de vegades, el que fan és complicar-les.
 
El col·legi Claver participa activament en el somni de l’Horitzó 2020 i vol posar al servei d’alumnes i famílies aquesta oportunitat de canvi profund de l’educació per donar-los una millor oportunitat de futur.