Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Lucia Montobbio Migra Studium Es clou amb èxit la primera edició de les Jornades d'Educació i Infància en risc. Les entitats del sector social dels Jesuïtes a Catalunya –les fundacions de La Salut Alta, La Vinya, Carles Blanch i Migra Studium han donat a conèixer, durant dos dimecres consecutius al Casal Loiola, la situació en què viuen els infants dels barris propers, i la intervenció que hi duen a terme.

La primera sessió va girar entorn la pel·lícula Precious, que explica la història d’una adolescent de Harlem que no sap llegir, ni escriure, maltractada per la seva família i embarassada. Gràcies a l’acompanyament d’una professora, que confia en ella i li mostra respecte, poc a poc se’n sortirà. Després de la projecció, el públic va debatre sobre la importància de la dignitat, els vincles i el reconeixement per trencar el cercle de l’exclusió social. Claus que els professionals que han participat en la segona sessió tenen ben clares.

L'absentisme i el fracàs escolar

El segon dimecres ha presentat una taula rodona amb Marta Sanchís, psicopedagoga del programa infància i famílies de Càritas Diocesana de Barcelona; M. Àngels Brescó, directora del col·legi sant Pere Claver; Pepus Vilageliu, educador social i pedagog a la Fundació Carles Blanch; Eulàlia Pagès, educadora i coordinadora del reforç educatiu de la Fundació La Vinya.

El col·loqui ha estat moderat per Salvador Busquets, coordinador del Sector Social de Jesuïtes Catalunya; i la benviguda realitzada per Luis Muñoz, director de Migra Studium. A partir del treball diari dels professionals i la interacció amb l’audiència, s’ha construït un espai de reflexió conjunta sobre l’educació en infants i joves que es troben en situació d’absentisme i fracàs escolar. “Els infants van a l’escola amb molt poca motivació, són conscients del seu fracàs, saben que porten anys fent els mateixos exercicis i continuen sense saber-los fer, és un surar sense rumb”, ha explicat l’Eulàlia Pagès. M. Àngels Brescó hi ha afegit: "És un repte treballar les competències quan els nens estan desmuntats, els millors educadors i els més preparats han d'estar disposats a anar escoles com la nostra, tenim un 30% de famílies en situació precària i un 30% més en risc."

Acompanyar des de l'exigència

Es destaca per part de tots els professionals que la clau és acompanyar els menors i les seves famílies, des de l’ajuda, però també des de l’exigència. Treballar amb ells la xarxa de recursos a la qual poden accedir, i reforçar els seus punts forts com per exemple la resiliència– per fer front a les dificultats amb què es troben dia a dia.

Alhora, afirmen tots que cal ser conscients dels límits: de la implicació, i de les forces que un pot oferir. “No t’has de quedar en el dolor”, ha comentat Pepus Vilageliu; i Marta Sanchís hi està d’acord: “Si pateixes, no pots acompanyar bé, i sinó pots acompanyar, no pots treballar bé.”

L’organització està satisfeta dels resultats, i mostra interès en donar continuïtat a la iniciativa. El curs que ve s’esperen unes segones jornades d'Educació i Infància en risc. Així ho expressa Rosa Coma, gestora de projectes de la Fundació Salut Alta: “L’any que ve, més!”