Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(David Casals/CR) Durant el mes de novembre, els sikhs de tot el món destinen una jornada al record al fundador d'aquesta tradició religiosa originària de la regió índia del Punjab, el Gurú Nanak Jevi (1469-1539).
 
Ho explica a Catalunya Religió Hardev Sigh, de la comunitat singh a Badalona, que explica que per celebrar-ho, “llegeixen les escriptures".
 
El llibre presideix sempre la 'Gurudwara' el lloc de culte dels siks. És el 'Guru Grant Sahib', un compendi de pregàries i himnes escrites per diferents profetes inspirats per Déu.
 
“També fem oracions, un menjar comunitari, llegim el llibre sagrat durant 48 hores, sortim al carrer i fem actes per explicar qui som, cantem himnes i fem festa grossa”, afegeix.
 
Aquesta tradició, que secunden uns 20 milions de persones a tot el món, té com emblema de santedat el turbant que llueixen els seus seguidors que tot i que no és un precepte, és quelcom que els caracteritza, juntament amb les 'cinc k': daga, roba interior de cotó, pinta de fusta, no tallar-se els cabells i braçalet d'acer.
 
El sikhs són una religió monoteista, que néix a l'Índia al segle XV, desenvolupada per deu profetes, anomenats 'gurús'.
 
Apareixen en un moment marcat pels conflictes entre hindús i musulmans, i el missatge del Gurú Nanak ¡sobresurt pel seu missatge de pau, concòrdia i unitat entre els éssers humans, i que recalca també la fraternitat entre les diferents religions. “No hi ha hindús, no hi ha musulmans” és una de les frases més conegudes del fundador d'aquesta tradidció, que va dir després de rebre el missatge de revelació per part de la divinitat.
 
En un context de confrontació on s'utilitza la religió per dividir, i on hi ha també una societat organitzada en castes, el Gurú va deixar anar un missatge: 'Ek Ong Kar', tots som u, pel Creador, per la veritat. De fet, sij és la forma 'panjabi' de la paraula 'sisya', que significa 'deixeble'.
 
A Badalona, la comunitat sikh és d'uns 1.300 membres que provenen del nord de la Índia. De fet, és per la inmigració que aquesta religió comença a implementar-se en els darrers anys a Catalunya: el primer lloc de culte néix al 1991 al barri de Sants, que segueix obert.
 
Hardev Sigh ens recorda que també tenen presència a Badalona, L'Hospitalet, Vic, Tarragona, Santa Coloma de Farners, Girona i Olot.
 
Per a més informació: Entrevista de TVC a H.Sigh, de la comunitat de Badalona.