Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Jesuïtes) José Alberto Mesa, jesuïta colombià, és l'actual secretari internacional per a l'Educació de la Companyia de Jesús. Això vol dir que és responsable dels més de 4.000 centres educatius que hi ha al món vinculats als jesuïtes i que acullen més de dos milions i mig d'alumnes.

La setmana passada va ser a Barcelona per conèixer el treball en xarxa que es porta a terme des de les escoles vinculades a la Companyia de Jesús a Catalunya, que estan integrades a la fundació Jesuïtes Educació. I és que Mesa afirma amb contundència que "una escola sola no pot respondre als reptes del món d'avui". El treball en xarxa, assegura, s'imposa i és absolutament necessari per a les escoles del segle XXI. Les escoles ja no poden ser centres tancats, sinó que han d'estar en diàleg amb altres realitats, diu Mesa.  En parla en aquesta entrevista.

El pare Mesa s'ha dedicat sempre al món de l'educació com a professor i director de diversos centres a Colòmbia. És especialista en filosofia de l'educació i actualment exerceix també com a professor d'aquesta matèria a la Universitat Loiola de Chicago, per als Postgraus i Doctorats.

Les noves tecnologies, el perfil dels joves d'avui, les immenses possibilitats d'accedir a informacions diverses... dibuixen un context canviant davant del qual l'escola ha d'estar atenta i en disponibilitat de constant renovació. Per a Mesa, això és totalment coherent amb la pedagogia ignasiana, ja que precisament una de les seves característiques és la capacitat d'adaptar-se constantment per trobar resposta als nous reptes. "Si no ho fem així, diu Mesa, estem traïnt la nostra tradició".

El responsable a nivell internacional de les escoles jesuïtes defensa clarament una educació integral, que contempli tots els aspectes de la persona, i que sigui integradora, és a dir, que la convidi a relacionar-se i cooperar amb els altres. Insisteix també que els centres de la Companyia de Jesús s'han de continuar caracteritzant per la recerca de l'excel·lència acadèmica, amb l'objectiu que cada estudiant pugui arribar a donar el màxim de les seves possibilitats, en benefici de sí mateix i també amb voluntat de servei als altres.