Vés al contingut
Catalunya Religió

(Escola Pia) Docents i personal d'administració de les 19 institucions educatives de l’Escola Pia de Catalunya, acompanyats pel secretari general, Joan Vila, i el Provincial, Jaume Pallarolas, van participar en la trobada de formació i germanor, que celebren des de fa 24 anys en una ciutat diferent del territori.

La Jornada va durar tot el matí i es va inaugurar amb la benvinguda de Cristina Roca, directora de l'Escola Pia de Terrassa. A continuació, el secretari general de les Institucions Educatives de l'Escola Pia de Catalunya, Joan Vila, va dirigir-se als presents, assenyalant “la importància de l'educació per fer millor la societat i sortir de la crisi que vivim en aquests moments”. Va assegurar que “el que cohesiona les persones i les il·lusiona és tenir projectes en comú” i que “ens hem d'esforçar per ser capdavanters per tenir la satisfacció de que fem la feina ben feta i que la fem al servei del nostre pais”. Va voler recordar que el proper curs, l'Escola Pia posa en marxa una nova escola a Salt, malgrat la situació actual, “perquè volem donar servei als llocs de frontera”.
El Provincial Jaume Pallarolas va iniciar la seva xerrada reconeixent que “em captiva l'emocionant que pot ser parlar del treball en equip per encarar el present i futur” i va dir que, en els temps que vivim, “temps d'ensulsiada econòmica, tenim el país com el tenim i hem d'actuar. No perdem buscant culpables: ens trobem en situació d'alarma i se'ns demana que fem de mestres, d'educadors, amb els recursos dels quals ara i aquí diposem. Mirem el que tenim ara i a partir de l'ara, avancem. No en tenim més. Ens invoquen la nostra ètica professional, la nostra vocació, la nostra missió. Ens han retallat i ens poden retallar més. Però el que no ens poden retallar és la nostra vocació d'educadors”.
Va recordar que “hem de revitalitzar la figura, el rol, l'autoestima social de l'educador” i va afirmar que “només si l'educació sobresurt i emergeix la nostra societat sortirà de l'ensulsiada”. Per aconseguir-ho, va assegurar que “a més del nostre ser educadors comptem amb molts recursos. En vull destacar tres: el conjunt investigació, desenvolupament, educació, innovació i emprenedoria; el treball en xarxa (que vol dir ajudant i demanant ajuda) i la pregària, tenint en compte que pregar no vol dir resar. Com ens diu Jesús a l'Evangeli: “Demaneu i se us donarà; cerqueu, i trobareu; truqueu, i us obriran; perquè el qui demana, rep; el qui cerca, troba, i a qui truca, li obren”.
Els ponents
Enguany, els ponents que els van acompanyar en aquesta jornada van ser Valentí Giró –consultor i professor d’ESADE- i Jordi Garriga –mestre, pedagog i consultor-, que abordaran el tema del treball d'equip des de diferents perspectives.
Valentí Giró és llicenciat en Ciències Empresarials i membre d'Axialent, una consultora internacional que ajuda a les organitzacions a alinear la cultura amb la seva estratègia de negoci. En 2004 va participar en l'expedició catalana al majestuós K2 (8.611 m) per la seva via més difícil, la Magic Line, una gesta de l'alpinisme modern.
Va aprofitar aquesta fita, que va marcar un abans i un després en la seva vida, per explicar la importància del treball en equip i el joc de les emocions. Va assegurar que “importa el camí no només el cim. Importa el com, de quina manera, amb quina companyia” encetem un projecte, sigui esportiu o educatiu, “per a nosaltres, fer el cim és obrir la via”. I és important fer-ho amb “responsabilitat, honestetat i competència”. “Per què estic aquí, on estic? Si el per què és sòlid, s'aguanten el fred i les temperatures baixes”. En situacions complicades, cal preguntar-se “què podem controlar? Podem controlar com responem amb els nostres valors en situacions difícils”.
Jordi Garriga, mestre i pedagog (URL), és director d’e-Motiva Barcelona, empresa consultora de recursos humans especialitzada en gestió estratègica del compromís, valors, clima, cultura i lideratge. Garriga va assegurar que “a treballar en equip no es pot ensenyar però es pot aprendre. I per aprendre, s'ha de viure: gaudir i patir” i va afegir que “el concepte de veritat l'hem anat rebent del que ens han dit pares, escola, llibres... i tot ens ha preparat per tenir la raó objectiva” en la vida professional i personal. Però, segons ell, “la realitat objectiva no l'importa a ningú. Importen les percepcions (...) Jutgem als altres per les seves accions i a nosaltres, per les intencions”. D'un projecte, va remarcar que els equips, “si és seu, ho faran bo. És millor que sigui seu a que sigui bo. L'aprenentatge vivencial es basa en les 4F: fets (facts), sentiments (feelings), descobriments (findings) i futur”. A treballar en equip ens hem de posar “sense excuses, sense justificacions i sense retards”.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.