Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Fundació Pere Tarrés) L’educació en el lleure és un dret recollit en la Declaració dels Drets de l’Infant. Malauradament, no tots els infants de Catalunya poden exercir aquest dret. Actualment a Catalunya, el 25% dels infants i joves menors de 16 anys viu sota el llindar de la pobresa. Són les darreres víctimes de la situació de crisi, estant abocats a una situació d’exclusió social que inclou les limitacions d’accés a l’educació en el lleure. El lleure esdevé un factor més de desigualtat i exclusió. Segons l’estudi “Abriendo Ventanas” elaborat per la Fundació Pere Tarrés i Unicef, els infants de famílies d’origen immigrant són els que més veuen vulnerats els seus drets en l’accés a àmbits com l’educació, la sanitat i també el lleure.

Consulteu l’informe aquí.

Davant d’aquesta situació, la Fundació Pere Tarrés ha hagut d’ampliar la seva campanya solidària de captació de fons per beques per una nova campanya més àmplia i global “Ajuda’ls a créixer”. Aquesta nova campanya comporta accions com incrementar el nombre i l’import de les beques durant el curs escolar i durant l’estiu, reservar 50 places gratuïtes per a infants sense recursos en les activitats de lleure de l’estiu o bé organització dos casals d’estiu gratuïts als barris del Raval de Barcelona i Sant Roc de Badalona.

El lleure educatiu com a espai d’inclusió
 
Els objectius de la campanya “Ajuda’ls a créixer” són contribuir al creixement i desenvolupament personal d’infants i joves en risc d’exclusió social, fomentar la inclusió social a través dels centres d’esplai i l’educació en el lleure, potenciar el voluntariat com a eina d’inclusió social i millorar la qualitat de l’educació adreçada a infants i joves en situació de vulnerabilitat.
 
Aquesta inclusió social la Fundació Pere Tarrés la realitza a través de l’educació en el lleure perquè està convençuda que compensa els dèficits escolars i familiars. Aquests nens i nenes presenten freqüentment carències afectives, sanitàries de desenvolupament i relacionals. En molts casos, l’experiència de les colònies, el casal, el centre d’esplai esdevenen una experiència educativa i d’integració social única i un espai ideal per suplir aquestes mancances i contribuir al seu creixement.
 
A més, la Fundació Pere Tarrés considera que la inclusió social no passa per implementar accions de caire assistencialista o exclusives. Per això, treballa en favor de la cohesió social introduir els infants i joves en accions normalitzades dintre del seu propi territori, on sovint conviuen diferents realitats socials i econòmiques.
 
La Fundació Pere Tarrés acull uns 15.000 infants i joves en les seves activitats d’estiu, 13.000 d’aquests durant el curs escolar. D’aquests, uns 2.500 en situació de risc social són atesos cada tarda per una vintena de centres d’esplai diaris que la Fundació Pere Tarrés té a l’àrea metropolitana de Barcelona.
 
Durant l’estiu anterior, es van donar ajuts per un import de 238.556,99 euros que van atendre les 990 peticions de beques rebudes. Concretament, es van atorgar un 8% més de beques i sol·licituds que l’any anterior.  Totes les sol·licituds van poder ser acceptades, gràcies al suport de diverses entitats i institucions i també de les aportacions de la campanya de recaptació de fons de la Fundació Pere Tarrés “Cap infant sense colònies”.