Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(CR/ACN) Quinze mil persones han assistit a les Misses Polifòniques a Barcelona al llarg de la seva dècada d’existència. Una iniciativa cultural en l’àmbit litúrgic que aquest 2022 es projecta cap al futur amb el naixement d’una fundació privada que les organitzarà en endavant. “Si el repertori sona allà on ha de sonar, agafa una altra dimensió molt diferent”, ha apuntat el director musical del Liceu i director artístic de les Misses Polifòniques, Josep Pons, aquest dimecres en roda de premsa en ocasió de l’aniversari de la seva creació. Amb la idea de “donar un embolcall adequat”, diu que el pas d'aquestes peces a la litúrgia “és un pols dramàtic molt diferent”. Una combinació que, per al públic no confessional, és una “simbiosi entre espiritualitat i art”.

I és que el sentit original d'aquest projecte cultural era el de tornar aquestes misses i oficis a l’àmbit natural per al qual havien estat creades: les esglésies. Així van néixer les Misses Polifòniques de la mà del desaparegut editor Jaume Vallcorba, Josep Pons i Eusebi Díaz-Morera, actual president de l’associació organitzadora.

Per a la directora del Cor Barcelona Ars Viva Mireia Barrera, en deu anys han aconseguit definir “una identitat sonora i expressiva” per al grup i també el “perfil de cantant” necessari per a aquest projecte: “un cantant de gran qualitat, coneixedor del repertori i de l’estil”. U repertori que ha evolucionat, segons Barrera, “de manera natural”. Bach o Stravinski van ser noves propostes que arribaven de la polifonia antiga i que la gent també va demanar.

Amb l’assessoria de Josep Pons i amb els intèrprets d’Ars Viva, des d’aleshores el projecte ha dut puntualment la polifonia al Monestir de Pedralbes i a la Basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor. La nova temporada de Misses Polifòniques a Barcelona arrenca al setembre. Però d’aquest curs resten encara dues cites, a Just i Pastor. La primera, el 3 d’abril, l’ofici de Setmana Santa ‘La Passió segons Sant Joan’, de Tomás Luis de Victoria. La segona, que culminarà la celebració del desè aniversari serà amb la ‘Missa núm. 5 en Lab M de Franz Schubert’, versió de cor i orgue.

Les dues esglésies on se celebren les Misses Polifòniques a Barcelona són la del Monestir de Pedralbes i la Basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor, que reuneixen les característiques requerides, d’acústica i de capacitat adequades. Entre les cinc celebracions litúrgiques de cada temporada hi ha oficis construïts pel monjo de Montserrat Jordi-Agustí Piqué. Són innovacions litúrgiques que recorden, des de la tradició litúrgica de l’Església, una Litúrgia de la Paraula semblant a “gottes dienst” –servei diví, sense Eucaristia– evangèlic, que crea una celebració diferent, nova.

Cada missa dedicada a un compositor

La iniciativa va sorgir fa deu anys, segons Eusebi Díaz-Morera, “amb molta ambició i pocs mitjans”. La idea del grup impulsor era la de reproduir a la ciutat de Barcelona un esquema habitual a Alemanya i a països com Suïssa, Àustria, Bèlgica, Holanda i d’altres centreeuropeus, que consistia a unir celebració litúrgica i interpretació d’una missa d’un autor clàssic. El projecte pretenia així unir art i espiritualitat a la ciutat, i ha esdevingut una proposta consolidada, amb un ensemble vocal professional, el Barcelona Ars Nova, amb vida més enllà d’aquestes cites

Als inicis, el repertori estava molt centrat en la polifonia del segle XVI i principis del segle XVII, com ha recordat aquest dimecres la directora del cor, la reconeguda Mireia Barrera. Les darreres temporades ha incorporat més música dels segles XIX i XX. A diferència d’altres llocs, a Barcelona cada missa està dedicada a un compositor.

A més, si a l’inici els cinc concerts eren cinc misses, amb els anys es van reduir a dues i en canvi es complementa la temporada amb tres concerts d’actes litúrgics diferents. Tots els recitals compten amb la interpretació del Cor, i alguns s’acompanyen amb orgue, altres amb formació orquestral. L’entrada als concerts és gratuïta, en tractar-se d’una litúrgia. I des de la temporada 2020-2021, les Misses es poden seguir per streaming –en directe– i posteriorment queden penjades a la xarxa.

Naixement de la Fundació

Després de 10 anys, ara el repte és convertir aquesta entitat privada en una fundació a partir de l'octubre que ve. El president del’Associació d’Amics de les Misses Polifòniques, Eusebi Díaz-Morera, explica que aquest pas “donarà consistència, estabilitat i més possibilitats d'obtenir recursos per finançar el projecte”. El pressupost de cada temporada és d’uns 90.000€ –el de cada missa varia en funció dels efectius– i se’n fan cinc oficis per curs. La Junta de l’Associació està formada majoritàriament pels fundadors del projecte i, per fer-lo viable, compta amb espònsors, a més d’aportacions de particulars.

Cal recordar que el cor Barcelona Ars Nova fa anys que s’obre pas també en el circuit de concerts, però amb la voluntat d’oferir repertori diferent del que interpreta a les misses, més centrat en la música dels segles XX i XXI. De la seva activitat concertística destaca una gira de concerts pels Monestirs Romànics catalans o els Messies de Händel interpretats amb la Real Filarmonía de Galicia i l’Orquesta Sinfónica de Navarra.

Mireia Barrera, directora artística

Barcelona Ars Nova és un conjunt professional creat el 2012 dins el projecte de les Misses Polifòniques a Barcelona format per solistes vocals que col·laboren habitualment en els millors cors de cambra europeus –Collegium Vocale Gent, Capella Reial de Catalunya...-. La seva directora és Mireia Barrera, Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya 2014.

La directora artística del projecte de les Misses Polifòniques i de Barcelona Ars Nova, Mireia Barrera, ha estat directora titular del Coro Nacional de España, la Capella de Música de Santa Maria del Mar i, fins al desembre de 2005, va dirigir el Coro de la Orquesta Ciudad de Granada, del quan n’és fundadora. Des de 1993 fins a 2019 va ser directora del Cor Madrigal de Barcelona.

També ha estat directora convidada i ha col·laborat amb l’Orquesta Nacional de España, Orquestra de Cambra Nacional d’Andorra, l’Orquestra Barroca Catalana, l’Ensemble Residencias, el conjunt BCN216, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i el Coro de la RTVE. Des de la temporada 2020-2021 és principal directora convidada del Coro de la Comunidad de Madrid.

Va dirigir per primer cop el Coro Nacional de España la temporada 2004-2005, dins del cicle “Carta Blanca a Hans Werner Henze”, i des del setembre de 2005 fins al juny de 2010 en va ser la seva director titular. Amb ells ha realitzat gires per tota Espanya, a més de per Alemanya, Romania, Àustria i els Estats Units. Va impulsar la creació del Ciclo Coral del Coro Nacional de España a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid.

L’octubre de 2012 es va presentar a la Basílica dels Sants Just i Pastor al capdavant de Barcelona Ars Nova, ensemble vocal professional creat a Barcelona en el marc del projecte Misses Polifòniques.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.