Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Amb el suport de:

 

 

(Obra social “la Caixa”) Des que es va posar en marxa el novembre del 2017, el Xat ANAR ha aconseguit atendre un total d’11.643 peticions d’ajuda d’infants i adolescents de tot el territori espanyol. La Fundació ANAR va desenvolupar aquest servei pioner amb el suport la Fundació ”la Caixa” i el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 per ajudar els menors d’edat a través de les tecnologies i les eines que ells utilitzen més habitualment.

Avui, la Fundació ANAR i la Fundació ”la Caixa” presenten els seus primers resultats, que demostren l’eficàcia d’aquest servei a l’hora d’ajudar els infants i adolescents, així com la gran necessitat que en tenen els més joves del nostre país.

Des que es va crear, aquest servei silenciós que permet als infants i adolescents demanar ajuda fins i tot en presència dels agressors sense posar-se en perill ha permès detectar 4.500 casos greus.

Tecnològicament dissenyat per esborrar les converses automàticament al costat de les víctimes, el Xat ANAR evita posar en risc el menor d’edat si és sorprès per l’agressor.

Aquesta característica ha estat especialment útil per ajudar en els casos de violència intrafamiliar durant el confinament estricte provocat per la COVID-19. A més a més, en aquesta situació, la Fundació ANAR va veure la necessitat d’ampliar el servei les 24 h del dia, tots els dies de l’any (anteriorment l’horari d’atenció era de 16 a 24 h), ja que ningú més no podia arribar a ajudar els menors, tancats moltes vegades amb el mateix maltractador.

“Des de la Fundació ”la Caixa”, apostem per aquest projecte innovador de la Fundació ANAR per la llarga trajectòria demostrada en l’ajuda als menors d’edat en risc a través del Telèfon ANAR. L’atenció a la infància en situació de dificultat o desemparament és una de les nostres prioritats, i vam veure que, amb el Xat, la Fundació ANAR podia multiplicar el seu impacte, com així ha estat, i arribar a molts més menors i, sobretot, als que pateixen problemes més greus”, explica Marc Simón, subdirector general de la Fundació Bancària ”la Caixa”.

Especialment útil en casos greus

El 89,3 % dels casos atesos tenien una gravetat mitjana o alta. Aquest servei es complementa amb el Telèfon ANAR, ja que es pot arribar a transformar automàticament en una trucada si el cas ho requereix per la seva urgència i gravetat. La urgència va ser mitjana o alta en el 81,1 % dels casos atesos.

La gravetat i la urgència dels menors d’edat atesos van originar un total de 12.423 derivacions a recursos jurídics i socials de tot el país. A més, en 436 casos d’extrema gravetat, ANAR va haver d’intervenir amb forces i cossos de seguretat i serveis d’emergència de manera immediata per evitar un desenllaç fatal.

El 42 % de casos atesos van ser per violència

El motiu principal pel qual els adolescents demanen ajuda a través del Xat ANAR són els casos de violència, seguits de problemes psicològics i emocionals que dificulten el seu dia a dia.

El maltractament físic i psicològic patit dins de la seva pròpia llar és el motiu principal de les consultes per violència (42 %), seguit de l’assetjament escolar (7 %) i de la violència de gènere (3,1 %). 

Aquest canal facilita que els menors d’edat s’expressin d’una manera més còmoda a l’hora de parlar de temes tan delicats com l’abús sexual que poden estar patint (4,7 % dels casos), fins i tot en el cas que estiguin convivint amb el mateix agressor.

Les 12 tipologies de violència analitzades inclouen tant la violència intrafamiliar com la que té lloc fora de la llar. Els menors d’edat poden relatar de manera més detallada les seves vivències gràcies a l’anonimat que proporciona el Xat ANAR.

Gran volum de problemes psicològics

La família, els centres escolars i altres adults del seu entorn consulten el Xat ANAR en gran part per trobar-hi pautes educatives i evolutives. Els més joves, en canvi, hi recorren per expressar problemes psicològics greus. Entre aquests, destaquen els següents: ansietat alta, idees o intents de suïcidi, autolesions, símptomes depressius, baixa autoestima, trastorns d’alimentació, soledat i por.

“El Xat ANAR revela que els adolescents moltes vegades viuen una soledat acompanyada, en la qual els adults que es troben al seu entorn no són conscients dels problemes que de veritat afecten aquests adolescents”, subratlla Benjamín Ballesteros, director de programes de la Fundació ANAR.

4 de cada 10 menors d’edat van trigar més d’un any a demanar ajuda

El Xat ANAR facilita l’obertura i la comunicació en casos molt greus que no havien estat capaços d’explicar abans a ningú.

4 de cada 10 menors que van recórrer a ANAR a través del Xat (45,8 %) patien el problema des de feia més d’un any, sense haver-lo pogut explicar a ningú o sense haver estat capaços de trobar-hi una solució. 

D’altra banda, més de la meitat dels infants i adolescents patien el problema diàriament (52,9 %).

“Una de les pitjors formes de patiment és patir-lo en silenci, durant molt de temps i cada dia. Aquesta és la situació de la majoria dels infants i adolescents que ens demanen ajuda a través del Xat ANAR. Com que es tracta d’un mitjà al qual ells estan acostumats, és percebut com un canal accessible i segur, cosa que ha facilitat que ens expliquin problemes que no s’havien atrevit a explicar abans a ningú. D’aquesta manera, hem aconseguit ajudar-los quan no era capaç de ferho ningú més”, assenyala Ballesteros.